Undgå at der står javascript:void(0); i statusbar

Tags:    html javascript

<< < 12 > >>
Jeg har nogen "links" i min menu hvor det ikke skal være muligt at klikke.
Derfor bruge jeg denne kode :

<a href="javascript:void(0);">Hovedmenu</a>

Grunden til jeg bruget et <a> tag er så menuen ser ens ud hvad endten det er et link eller ej.

Når man så holder musen over "Hovedmenu" så vil jeg gerne have der ikke står noget i statusbaren hvis det er muligt.

Kan man ikke skrive return false; eller sådan noget for at der ikke skal stå noget i statusbaren ?

Og musemarken skulle gerne være den samme som ved links. Den skal ikke ændre sig til "tekst markerings markøren".

Indlæg senest redigeret d. 29.03.2012 17:11 af Bruger #13010
11 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 14 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det kan du sagtens lave i CSS: cursor:pointer;

hvorfor have en js event ? hvad er årsagen, er det :hover effekten du mangler med en tom href, så ja, brug href="#" eller href="/"

Drop void(0)

EDIT:
evt style="cursor:pointer" hvis det er cursoeren der driller, men tror det bunder ud i et andet CSS problem.

Har du ikke et link ?

/J

Indlæg senest redigeret d. 29.03.2012 17:15 af Bruger #5789
Hvorfor er det links hvis de ikke skal opføre sig som links? Jeg tror du skal revurdere din markup :-)

Prøv med

<a href="#" onClick="void(0);"> Hovedmenu </a>

Mads > Virker ikke. Det skulle vel også være onmouseover fordi teksten vises jo før man har klikket.

Så vidt jeg ved kan du ikke manipulere med status længere fra javascript som du kunne i gamle dage.

Men hvis du nu bare laver linket som tekst og tilføjer noget lign

Fold kodeboks ind/udHTML kode 

Så kan du få pointeren til at ændre sig med javascript og med noget CSS kan du få den til at skifte farve ligesom et link eller hvad du nu gør med links.

Og eftersom det ikke er anchor-element skulle der ikke stå noget nede i status

Link her : http://scootergrisen.dk/
Prøv og hold musen over "Hovedmenu" øverste til venstre så står der javascript:void(0); i statusbaren... hvis i har sådan en.

Jeg vil helst ikke have der står noget overhovedet i statusbaren.
Og det gør det jo når man bruge href="et eller andet".

Det kan godt være det er bedst ikke at bruge et <a> tag og det er jo også mest logisk når det ikke er et link men hvis det var muligt ville jeg gerne det så jeg er sikker på menuen ser ens ud.

Det er links fordi så ser de ens ud som resten af menuen på grund af CSS koden. Ja kunne da godt være jeg skulle lave det om så de ikke er links.

Men når nu det ikke er links så vises linksmarkøren ikke men det kunne jeg så lave i CSS måske.

Ok kunne godt være jeg skulle gøre sådan i stedet for.

Men skrevet gerne hvis der er nogen som kender en løsning med link alligevel. Vil gerne vide det.

Løsningen er at lave et link, hvor du med javascript forhindrer linket i at fungere som det ellers ville. Enten med den løsning du selv bruger, eller ved at lave en onClick="return false;" eller noget helt andet.

Jeg tvivler på at du kan forhindre et link i at vise href-attr'ens værdi i statusbaren, da dette er en funktionalitet der er kodet ind i browseren; Ved hover-state på et a-tag skal href's værdi vises ... bla bla.

Men det er et underligt projekt du har gang i - du har vendt det hele på hovedet. Der er ingen grund til at omkode et element til at opføre sig som et andet. I hvert fald slet ikke, så længe at det andet eksisterer!

<< < 12 > >>
t