Ctrl+U og right click

Tags:    javascript

<< < 12 > >>
Hej Allesammen.

Jeg ville høre jer, om der er nogen som ved hvordan man skjuler ens kildekode, både ved brug af højreklik og ved brug af ctrl+u ?

Da jeg gerne vil have min kildekode skjult.
Lad os kalde det en form for copyright.

- Kasper

15 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 18 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du vil aldrig kunne sikre dig. Alt hvad der bliver afviklet på klienten, kan ses på klienten. Du kan højst gøre det sværre, men for de fleste tilfælde er det ikke umagen værd.

Du kunne kompile dit javascript kode, det skjuler det ikke men gør det mere kryptisk og læse/kopiere.

Se fx http://closure-compiler.appspot.com/home

Google 'javascript compiler' - der findes mange af dem!

Indlæg senest redigeret d. 20.03.2012 13:58 af Bruger #15754
Det kan du ikke. Med mindre du laver det i f.eks. Flash, kan klientens kode altid læses.

Du kan eventuelt skrive din kode så ulæseligt at folk ikke kan forstå den.

For eksempel jquery fås i en minimalistist udgave for at få filen til at fylde så lidt så muligt, det er svært at forstå koden der.

Der er også noget som kaldes "packed" hvad end det er hvor koden også er pakket sådan helt sammen og man ikke forstår noget af den.

Prøv for eksempel at gå ind på http://google.dk/ og se kildekoden.
Ja du kan se kildekoden men kan du bruge den til noget ?
Måske du kunne gøre sådan. Gøre det besværligt.

Hvis du kigger på google med en DOM inspector kan du nemt læse deres kildekode og minifyed kode er bare at kopire det ind i en editor, evt netbeans så trykker man shift + ctrl + f, så har du koden fint sat op.

Som de andre har pointeret, så er det ikke prisværdigt at prøve og skjule HTML, CSS og Javascript kode (klient side kode), da folk alligevel har metoder at kunne læse dette med. Det bedste du kan gøre er at, data/kode der skal være skjult, skal du lægge på din webserver. Hvis din webserver kører PHP, så kan du evt. benytte PHP til at 'skjule' dine data, så andre ikke kan læse dem. Ofte vil data du ikke ønsker andre skal se, være brugerens brugernavn, kodeord, database forbindelses oplysninger mm.

Så fokuser ikke på at få din klient side skjult, men mere at få flyttet det data fra klient siden over på server siden, som du gerne vil have skjult.

kort svar kan ikke lade sig gøre, hvis browseren kan læse det kan alle andre også.

du kan gøre det "ulæseligt" men ik skjule det.

du kan prøve at søge efter:
obfuscate html
obfuscate javascript

og hvad du nu ellers har brug for at skjule.

Hej Kasper,

Jeg vil anbefale dig at lægge alt kode som er "hemmelig" som server-side afviklede sprog. C#, ASP, PHP eller tilsvarende.

Lad kun din JavaScript tage sig af ting som må ændres.

[Edit] Ctrl+U ? jeg bruger F12 for udviklings vinduet i MSIE9 [/Edit]

Med venlig hilsen
Ieet

Indlæg senest redigeret d. 20.03.2012 13:51 af Bruger #12836
Jeg siger tak for alle jeres svar.
- Jeg tænker lidt over hvad jeg stiller op, men havde nu håbet på det kunne lade sig gøre (:

Men jeg takker.

Jeg kan heller ikke forstå hvorfor man ville skjule sin kildekode ?

Jeg kan heller ikke forstå hvorfor man ville skjule sin kildekode ?

Jeg har da masser af kildekode jeg ikke vil vise andre. Men det holder jeg så på serveren ;-)

<< < 12 > >>
t