PHP eller Javascript ??

Tags:    php javascript

Hvad skal jeg starte med at lære??

For cirka 2 uger siden satte jeg mig igang med at lære PHP, kan stadig ikke så meget, tror jeg.

nogle siger at man skal starte med Javascript, og andre siger at jeg skal starte med PHP.

hvad skal man mest bruge, eller hvad er vigtigst, eller hvad er nemmest??

4 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Altså personligt ville jeg helt klart fortsætte med at lære PHP, også selvom du ikke kan så meget endnu - det kommer. Et dynamisk sprog gør at du kan få en hjemmeside op at køre med en database og det er en fundamental del af mange gode hjemmesider. Javascripts derimod kan være godt til at lave gode effekter på hjemmesiden, og det kan på længere sigt være det næste du kan lære.

Hvilket et der er sværest at starte med, tror jeg ikke der er så stor forskel på. Så fortsæt du bare med PHP.

Html, Javascript og php spiller sammen. Jeg véd ikke, hvad jeg skulle bruge dem til enkeltvis.
Men jeg er ny og véd ikke meget bedre.

Lær php og HTML. Derefter css og javascript.

PHP bruger du til at sende mails, lave gæstebøger, fora og mm.
JavaScript bruger du til at lave det lækkert, med glidende overgange, smart popup vinduer og animere.

Det er sådan meget firkantet set på det.

Der hvor det bliver lidt diffust er når du smider Node.JS på. Node.JS er ret nyt endnu og ikke særligt udbredt. Med Node.JS er det tanken at du nu kan bruge JavaScript til alt det som PHP kan.

Egentlig er det ligegyldigt hvad du lærer, det handler om hvad du vil sidde og kigge på. Hvis du vil være den der udvikler mailudsendelse, analyserer bunker af analytisk data eller noget andet, så er det back-end programmering (PHP), hvis du hellere vil lave en masse udvikle en brugerflade, altså sætte en formular, få et nyt vindue til at åbne, eller lave noget klik-her-og-fold-ting. Så er det front-end (JS, CSS og HTML).

Indlæg senest redigeret d. 16.03.2012 21:12 af Bruger #10216
t