Åbn .java fil

Tags:    java

<< < 12 > >>
Kære udviklere,

Nu har jeg endelig sprunget mig ud i det. Jeg er igang med at læse lidt op på Java programmering, som jeg syntes er utrolig spænende.

Jeg har erfaring med php mm. og er igang med at uddanne mig som asp.net c# programmør. Men vil gerne lære lidt ved siden af.

Jeg læser Martin Rohwedder's tutorials, som virker rigtig god. Sådan lærte jeg OOP i PHP programmering.

Jeg har downloadet og installeret NetBeans IDE med JDK. Jeg har startet med en simpel "Hello World"-klasse/funktion:

HelloWorld.java
Fold kodeboks ind/udJava kode 

Det burde jo virke fint. Når jeg, i NetBeans, trykker på Ctrl+F5 eller Alt+F6 så skal den jo debugge. Det ser også ud til at det kommer noget ud af det, men den burde jo et eller andet sted udskrive "Hello World" nede i bunden - det står der ihvertfald i tutorialen.

I Martin's tutorial afprøver han koden i Notepad/Notesblok og åbner den igennem Commandoprompt (CMD). Det kan jeg ikke uden at vælge hvilket program jeg vil åbne det i. Så jeg er lidt lost.

Jeg vil jo helst gerne bare kunne debugge den i NetBeans. Det ville være smartest - syntes jeg selv.

Håber at der er nogle der kan hjælpe!

11 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
hmm... har du TeamViewer ?

For at åbne din fil i cmd, skal du navigere til den sti, hvor du har lagt filen f.eks på Desktop, og når du så har fundet filen skal du skrive "java HelloWorld" (I dit tilfælde). Dette vil kun virke, hvis du har sat din Windows Path korrekt op (hvis du benytte dig af windows, ellers mener jeg nok, at det virker som standard, hvis java er installeret på både mac og linux)

Håber at det var til en lille hjælp :)

Rettelse
Jeg har fået den til at skrive "Hello World..." - nogle gange. Jeg syntes bare ikke at det er helt optimalt. Er der nogle kloge hoveder der kan uddybe det lidt?

@Kevin
Jeg har oprettet det som en .java fil (altså en class) - er det rigtig nok?

Indlæg senest redigeret d. 14.03.2012 21:06 af Bruger #16025
Hvis du har fået den til at skrive "Hello World", som er det programmet jo skal kunne i dette tilfælde, hvad er det så mere du ønsker af programmet :) ?

Den skriver det ikke ordenligt. Den skrev det efter at jeg havde skrevet (i cmd):

Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg forstår det ikke. Jeg syntes at det er forvirrende, for den skrev det kun den ene gang.

Du skal heller ikke åbne, det som en .jar fil.. Det er trods alt, kun en enkelt fil, du har med at gøre lige pt. .. Du skal navigere til, der hvor du har din "HelloWorld.class" fil liggende, og herefter skrive "java HelloWorld" i terminalen.

Det er din .class fil du skal afvikle og ikke din .jar fil (hvertfald ikke endnu ;) )

Nu ved jeg godt at jeg lyder dum, men er først begyndt idag - jeg opretter jo en .java fil, hvorfor skal jeg så linke til .class fil?

Det er da slet ikke et dumt spørgsmål, tvært imod :)

Men, grunden til at du skal finde din .class fil er fordi, at du kompiler din java source kode, om til byte kode, og denne byte kode ligger i de .class filer, der har samme navn som dine .java filer :)

Hvis du gerne vil have en lidt bedre forklaring, kan du evt. se denne video: http://www.youtube.com/watch?v=n9qD4rx7D3o omkring en lille intro til java, der forklare processen omkring, hvordan man kommer fra sine .java om til byte-kode :)

Ja okay, tror at jeg er ved at forstå det.

Men når jeg går ind i eks. cmd og skriver stien:
cd C:\Users\Daniele Buttigli\Documents\Java\JavaApp1\build\classes\javaapp1\

og så skriver
java HelloWorld

Så kommer der en lang liste frem.

Fold kodeboks ind/udKode 

mm. Det forstår jeg slet ikke.

cmp-prompten kan være lidt hysset at arbejde med. Hvis den er 'træls' så check om den kan indstilles fx til at vise flere linjer eller sådan at du kan navigere lidt op og ned.

<< < 12 > >>
t