fremtiden for programering

Tags:    java

hey hey alle... vi er nogle stykker som sidder her på datamatiker udd. og tænker lidt over hvad fremtiden vil bringe mht programering... lige nu bliver der lagt stor vægt på java på vores udd. og vi ville høre om folk i industrien kan fortælle lidt om hvilken retning programering bevæger sig... om java er så brugbart eller vi skal prøve at bygge nogle flere sprog på??

håber i kan komme med nogle gode bud og råd...

mvh stefamn

7 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 29 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Programmering er et fag. Programmeringssprog er et værktøj.

Der er ikke mange der vil hyre en tømrer, der kun kan bruge en hammer.

I skal bygge flere sprog på. Intet sprog er godt til alt, så man skal altid have en værktøjskasse med sprog og teknikker så man har et valg til den konkrete situation.

Når det er sagt, så er Java et super godt værktøj at have, så fortsæt endelig med det.

En af nutidens trends er, at mere og mere bliver flyttet til browseren, så JavaScript/HTML5/CSS og den slags vil være nyttigt at kunne sammen med et web server programmerings sprog, som f.eks. PHP.

Læg dertil en masse frameworks, så er du rimelig godt kørende.

Indlæg senest redigeret d. 14.03.2012 13:46 af Bruger #2695
Bemærk jeg er stadig studerende, men!!!

Min underviser fortæller os altid at jo flere programmeringssprog du lærer at bruge, jo bedre bliver du til at vælge det bedste programmeringssprog til den følgende opgave.

At lære Java er ikke nogen dårlig ide, da du ved at kunne java (eller C# for den sags skyld), nemt kan tilpasse dig et andet sprog, hvis et firma kræver dette. Jo mere du bygger på af dig selv, jo bedre bliver du jo også, og samtidig mere attraktiv, men glem aldrig at du kan ikke blive ekspert i alt :)

Jeg har været på virksomhedsbesøg på KMD i Ballerup, og der brugte udviklerne sprog som både Java, C#, ASP.NET, VB.NET - ja de fortalte os at de brugte alle forskellige slags teknologier, alt efter hvad opgaven var.

Det kommer vel også lidt an på din interesse. Er du i tvivl om Desktop/web programmering, så øv dig i C#, da du nemt kan bruge C# sammen med ASP.NET, og på den måde nemt adaptere dig om nødvendigt

Indlæg senest redigeret d. 14.03.2012 13:45 af Bruger #4487
Det lyder stadig til at i har alt for meget fokus på sproget frem for faget. :-) I skal ikke fokusere på værktøjet - i skal se Java som det første skridt på vejen mod at lære at programmere.

Du vil ikke kunne udkonkurrere en person, som har samme uddannelse som dig selv og derudover flere års erhvervserfaring, på at du har kun har nørdet Java og ikke sjoflet rundt med andre sprog. Glem fremtidsperspektivet for nu - det kan du bekymre dig om når du er blevet færdig.

I kan sikkert allesammen huske den irriterende stræber agtige pige fra gymnasie-klassen, som bjæffede op i Matematik timerne; "Jeg kan ikke forstå det, hvis jeg ikke kan se hvad jeg skal bruge det til...blabla". Det her spørgsmål er lidt af samme skuffe - dog med et positivt ophav - det er godt tænkt, men spørgsmålet kommer af, at i ikke har lært at programmere endnu ;-) Java bliver brugt til at lære jer grundlæggende principper omkring programmering - det er ikke det sidste sprog i skal lære.

Det kan godt virke som om at det er en god idé at bruge alle kræfterne et sted, i stedet for at blive en middelmådig jack-of-all-trades; men i virkeligheden vil i hurtigt opdage, at hver gang i beskæftiger jer med et nyt sprog, så forstår i det gamle meget bedre.

Jeg var et fjols til matematik i skolen - jeg forstod først brøker efter jeg havde haft om mængder i det første matematik-kursus på uni... Pointen er - selvom du synes det virker nytteløst at lære et sprog, som du ikke aner om du kommer til at bruge når du er færdig - så gå til den - for du skal nok lære en hel masse, som du kan tage med dig videre. Omvendt, må du ikke blive snævert synet og kun tænke i Java - for så bliver du aldrig til noget :-)

Som både Robert og Stefan er inde på, så er jeres fokus forkert. Hvis i engang skal ende med at blive dygtige programmører, så skal i glemme idéen om, at i engang er færdige med at lære. En god programmør lærer hele livet - og vigtigst af alt, så har han en god forståelse for faget, der gør at han let kan sætte sig ind i et nyt sprog.

Et godt sted at starte er at lære et sprog godt at kende. I kommer til at være ret godt hjemme i Java når i er færdige på studiet - og så skal i gøre jer selv den tjeneste at lægge sproget på hylden. Tag fat i noget andet - gerne noget der minder lidt om det - så det ikke er en total maveplasker - C# er oplagt. I vil hurtigt opdage at i lærer C# meget hurtigt. Når i så har styr på C# og vender tilbage til Java, vil i være dobbelt så gode javaprogrammører end i var før i startede på C#.

Programmering handler ikke om at memorere funktionsnavne eller at kunne flest fancy buzzwords. Det handler om evnen til at kunne tage et komplekst problem og nedbryde det i mindre dele, så det kan eksekveres af menneskets mindst intelligente ven - computeren.

Java er kun det første skridt på vejen.

Takker for svarene indtil videre. Kan godt se analogien af håndværkeren giver god mening.

Som det er nu har vi kun haft Java i et semester og på den måde kan det godt virke som om at Java er "sproget" som vi kommer til at programmere i.
og det kan være svært at se hvilke fordele andre programmeringsprog har.

Men må jo stole på at uddannelses stedet er i stand til at informere os i et senere semester, ellers så gemmer vi nogle gode spørgsmål til det bliver relevant.

Jeg går ud fra at det vi som nyuddannede datamatikere kommer til at skulle konkurere med erfarne datamatikere på så er værktøjet frem for teorien?

Dengang jeg købte min første computer var nettet enten ikke opfundet eller bare slet ikke med i mine overvejelser. Nu er det blevet så uomgængeligt, at jeg overvejer at lægge fokus om fra at få 'min' til at arejde for mig, til at etablere en arbejds-node på nettet. Det bunder sikkert i at jeg nok nemmest kan håndtere cross-platform problemer via net-services.
Fremtidigt arbejde mht nettet (og isoleret) kan vel tænkes at være knyttet til embedded software der får 'ting' til at virke bedre.

Ud over det, er I vel osse med til at forme fremtiden, .. hvis da ikke lige at i er gået ind i det for penge og indflydelse. Altså, at det kunne tænkes at i enkeltvis har et stort drømme-'projekt' som kræver den omtanke et uddannelsesforløb giver.

t