Hvad var jeres første programmerings sprog?

Tags:    programmering

<< < 12 > >>
Hej alle på udvikleren! Hvad var jeres første programmerings sprog? Og da i først havde lært det første programmerings sprog, var det næste programmeringssprog ikke nemmere at lære end det første?

Skriv gerne jeres tanker om jeres første programmeringssprog, og om det er jeres yndlingssprog, den dag i dag.

Batchscriptede i MSDos og prøvede Basic på Amiga 500. Herefter gik det en tur til Turbo Pascal og senere Delphi. Herefter kan jeg ikke rigtig huske hvad jeg arbejdet med.

Nu er det primært PHP og JS scripting, samt hvad man kan finde målrettet til webudvikling.

Jeg startede med PHP. Hvor underligt det end lyder, så brugte jeg PHP før HTML. Derefter arbejdede jeg meget lidt med Lua, hvorefter jeg satte mig ind i HTML. Så fik jeg sat mig bedre ind i Lua, samt meget, meget, meget lidt C++. Da jeg havde lært PHP og HTML/CSS, så stod JavaScript som det næste på listen. Der gik så nogle år her fra og så til jeg besluttede mig for at lære et nyt sprog. Valget faldt rimelig klart på Java, idet jeg gerne ville lære at programmerer Apps, og jeg selv har en Android telefon.

PHP -> HTML -> Lua -> CSS -> JavaScript -> Java

Indlæg senest redigeret d. 13.03.2012 16:37 af Bruger #17052
1. HTLM
2. PHP
3. Java
4. Action Script

Tror det er det :)

Jeg fandt vb for applications igennem makroer i excel .. Det var lige det jeg havde brug for. Indtil jeg fandt ud af, at det ikke kunne lave det der lille elusive vaskemaskine-ikon som kan få alt til at ske. Så prøvede jeg Java og holdt nok en pause indtil ms osse gjorde det muligt at lave rigtigt eksekverbare programer med brugerinterface. Så hang jeg jo på den og måtte se, hvor langt det kunne føre. Det blev mest omkring tegning/grafik, og da det blev svært at knibe uden om directX, så tog jeg en tørn dér. Det fører jo hurtigt til et andet sprog end vb, fordi det mangler pointers, men jeg forbavsede mig selv ved at kunne kode en C# compiler og derigennem skrive den klasse i C# jeg skulle bruge.
Mit vb-3d projekt er jeg faktisk meget stolt af .. ikke for dét det kan, men fordi setup'et af klasser var så heldigt, at jeg ikke mistede overblikket i de 15000 linjer. Det 'persisterer' selv sine objekter og kan ligge 12 gange på en gammel 1.44mb disk ;o) Jeg har lavet en anden 3d viewer i C# og prøvet processing i forbindelse med Arduino. Og den sidste måneds tid html, css, javascript og php. Jeg er i syv sind om jeg skal gøre min 3d-modeller færdigt eller starte det forfra i web-regi.

Startede med Basic på en Commodore Vic 20, omkring 82, den havde 3500 bytes hukommelse til program og data. Basic blev aldrig mit foretrukne sprog...

Senere blev det Pascal og en anelse assembler.

I 1991 købe jeg TurboC++ og jeg har levet af at programmere C og C++ lige siden. Jeg synes at C++ er fint, men det har selvfølgelig også svagheder. Det vigtigste er dog at det gør det det skal og at der inden for den branche jeg arbejder i, ikke er nogen alternativer.

basic > java > html > php > javascript > action script > asp > python

Jakob, hvad sker der når man trykker ctr. U på skriver bordet?
Og hvilke koder kommer frem, det virker åbenbart ikke hos mig?

I Chrome, Firefox og Opera viser det sidens kildekode. Jeg sad med Firefox på daværende tidspunkt :)

Jeg startede med HTML da jeg gik i 8' klasse, og det gav mig blod på tanden efter mere. Imens jeg øvede mig i HTML kiggede jeg på CSS. Senere afprøvede jeg FTP og fik hurtig kendskab til dette.

Det var ikke nok. Så kom PHP ind i mit liv, og jeg er sikker på at det aldrig kommer ud igen. Det er klart mit yndlingssprog. Især efter at jeg har lært at bruge OOP - takket være Martin Rohwedders blog! Lidt credgts: dev-world.dk

Nu går jeg så på uddannelse, og er gået ind for Asp.NET og C# som er utrolig spændene - men jeg går aldrig væk fra PHP.

I min fritid studerer jeg C++ som er virkelig interessant. Jeg bruger også lidt til på alm C# og på Python.

Jeg glemte lige at fortælle at JavaScript lærte jeg først rigtig at kode her i August hvor jeg startede på uddannelsen, og det har jeg lært utrolig hurtigt sammen med jQuery og Ajax.

<< < 12 > >>
t