Jeg startede personligt med QBasic, hvor jeg legede med at lave helt simple programmer. Senere hen sad jeg og skrev af fra bøger der viste hvordan man kunne lave hele spil som fx
Nibbles. På et tidspunkt tilbød ungdomsskolen (mener jeg at det var) at man kunne gå til "EDB", hvor vi havde en lærer som kunne noget Pascal. Det legede jeg også en del med men kom, så vidt jeg husker, aldrig særligt langt.
På et tidspunkt udkom et af de danske computer magasiner (mener det var Privat Computer) med en CD-rom der indeholdt en gratis version af Delphi 3. Der kunne jeg for alvor se noget potentiale og jeg skyndte mig ud og købte den nok eneste bog om Delphi programmering på dansk af Jørn Sloth - den står faktisk stadig på min hylde
. Den første version af WebCoder, eller HTML Writer som det hed dengang, blev lavet i Delphi 3, sammen med en bunke andre programmer som jeg lavede fordi jeg syntes at det var spændende. Det var sjovt at kode QBasic og til dels også Pascal, men det var først med Delphi at jeg blev helt overbevist om at programmering var det helt rigtige for mig. Det var nemt at lave GUIs og sproget var til at forstå.
Senere blev det til HTML, CSS, PHP og JavaScript, og da Delphi virkede som om at det var ved at dø, kodede jeg WebCoder om fra bunden med .NET og C#. I samme ombæring kom jeg også i gang med ASP.NET. Delphi og dets Pascal variant savner jeg ikke (selvom dens visuelle designer egentlig nok performede bedre end Visual Studio's WPF designer gør i dag - eller også er min software bare blevet mere kompliceret?), men PHP er jeg stadig glad for. Det er ikke just et smukt sprog, i modsætning til C# som jeg elsker for den fine struktur og de mange syntaktiske godbider, men det er dejligt effektivt og hurtigt at komme i gang med
Ud fra det er C# vel mit yndlingssprog, og nok også det jeg bruger mest, men skarpt efterfulgt af PHP, bare fordi det er så simpelt og effektivt
Mvh.
Kasper (TSW)
Indlæg senest redigeret d. 13.03.2012 13:55 af Bruger #1