Opstart på C#

Tags:    c#

Hej med jer.

Jeg fik lige lyst til at komme i gang med at lære at lege med C#.
Hvis jeg forstår det korrekt, er C# det sprog man laver programmer med. .exe etc.

Jeg vil nemlig gerne lære at lave små funktioner eller i sidste ende, større.

Men det jeg vil lære til at starte med, er en reminder til mig selv - som husker på hvad jeg skal i dag.

Men hvordan får jeg startet, gode artikler. Og program?
Bruger selv notepad++ til at skrive mine php/html/css info i.

Håber i ved noget jeg ikke ved - og vil hjælpe mig videre :)

Rigtig god morgen.

7 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 19 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Thomas.

C# kan bruges til mange ting. Det kan f.eks. bruges som du skriver, til at udvikle programmer der kan køre under Windows og så er det også en stor del af det, at udvikle hjemmesider i ASP.NET.

Der findes et gratis udviklingsværktøj - Visual Studio 2010 Express - som du kan hente her: http://www.microsoft.com/visualstudio/en-us/products/2010-editions/visual-csharp-express Denne version bruges til udvikling af Windows-programmer. Vil du lave hjemmesider i ASP.NET / C# skal du hente http://www.microsoft.com/visualstudio/en-us/products/2010-editions/visual-web-developer-express

Det skal lige siges at købeversionen af Visual Studio er ét produkt som kan håndtere alle typer af projekter og der skal man ikke installere dem enkeltvis. Men du kan godt nøjes med gratis versionerne.

Og så bør du lære at tænke objektorienteret inden du starter. Eller ihvertfald forsøge. Jeg vil som altid anbefale bogen "Objektorienterede begreber" af Matt Weisfeld som er helt perfekt til formålet og så kan du supplere med bogen "C# Grundbog" af Niels Hilmar Madsen og Michell Cronberg. Med de to bøger har du et kanont grundlag for at komme godt i gang med at kode C# - på den rigtige måde.

Indlæg senest redigeret d. 20.03.2012 10:49 af Bruger #9814
Ikke lige at jeg vil starte et slagsmål med den 'rigtige' Brian om objekt-orietering. Min påstand skal være, at 'vi' tænker og handler objekt-orienteret i al almindelighed, og at det er programmerings-sprog som med tiden har integreret en objekt-orienteret arkitektur fordi det får programmerings-processen til at ligge meget tættere på 'vores' måde at tænke og handle på.
Syntaxen omkring funktionel programmering ligger så tæt på regning og matematik at du næsten allerede kán det, så jeg vil foreslå at du lige kommer til tåls med 'events' før du springer til det 'objekt-orienterede'. Jeg mener at C# er klassificeret som et event-drevet sprog, men det skal ikke skille os ad, hvis det ikke er korrekt. Men, det er eventene som leder eksekveringen af koden, så den er lidt svær at komme uden om. Lad det endelig ikke være en opfordring til selv at bygge events .. der er masser af automatisk genererede events at forholde sig til.
'Klassen', som vel er rygraden i projekt-orientering, tænker jeg på som var det marcipan med chokoladeovertræk .. og slet ikke som en drøj lektie at få overstået.

.. det var godt nok meget .. taget i betragtning, at du ikke har været i Visual Express endnu.

Hej Thomas

Skide fedt du vil igang med at lære at programmere. Et godt valg at starte med c#, da det er forholdsvis let at lære. En stor del er matematisk orienteret, så hvis du har det let på den front er du allerede fra start godt på vej.

Bøger er gode... hvis man gider at læse dem. IMO så er videoer bedre, specielt i opstarten. Det du har brug for at lære til at starte med er de grundlæggende principper og tankegangen i sproget. For mig var det langt nemmere at lære at forstå hvad classes, encapsulation, methods, fields, constructors osv... osv... indebærer igennem video tutorials. Hvor en person let kan forklare det ved at trække paralleler til nogle virkelig eksempler.
Efter jeg havde fået det grundlæggende på plads var det langt nemmere at læse sig til resten. Det gode ved bøger efterfælgende er at det er let at slå op på noget specifikt, som man måske ikke helt har forstået i dybden, men det er noget du skal bruge i dit program.

Den serie af video tutorial jeg klart kan anbefale er:
http://www.learnvisualstudio.net/series/visual_csharp_2010_express_edition_for_absolute_beginners/

Det koster penge.. men det gør bøger også.... Og ligesom bøger kan det sikkert også findes gratis på nettet.

Indlæg senest redigeret d. 20.03.2012 00:22 af Bruger #17108
Hej Thomas.

C# kan bruges til mange ting. Det kan f.eks. bruges som du skriver til, at udvikle programmer der kan køre under Windows og så er det også en stor del af det, at udvikle hjemmesider i ASP.NET.

Der findes et gratis udviklingsværktøj - Visual Studio 2010 Express - som du kan hente her: http://www.microsoft.com/visualstudio/en-us/products/2010-editions/visual-csharp-express Denne version bruges til udvikling af Windows-programmer. Vil du lave hjemmesider i ASP.NET / C# skal du hente http://www.microsoft.com/visualstudio/en-us/products/2010-editions/visual-web-developer-express

Det skal lige siges at købeversionen af Visual Studio er ét produkt som kan håndtere alle typer af projekter og der skal man ikke installere dem enkeltvis. Men du kan godt nøjes med gratis versionerne.

Og så bør du lære at tænke objektorienteret inden du starter. Eller ihvertfald forsøge. Jeg vil som altid anbefale bogen "Objektorienterede begreber" af Matt Weisfeld som er helt perfekt til formålet og så kan du supplere med bogen "C# Grundbog" af Niels Hilmar Madsen og Michell Cronberg. Med de to bøger har du et kanont grundlag for at komme godt i gang med at kode C# - på den rigtige måde.

Tusind tak - det vil jeg gå i krig med at læse igennem - se om jeg kan blive klogere i det. Mange tak :)

Ikke lige at jeg vil starte et slagsmål med den 'rigtige' Brian om objekt-orietering. Min påstand skal være, at 'vi' tænker og handler objekt-orienteret i al almindelighed, og at det er programmerings-sprog som med tiden har integreret en objekt-orienteret arkitektur fordi det får programmerings-processen til at ligge meget tættere på 'vores' måde at tænke og handle på.
Syntaxen omkring funktionel programmering ligger så tæt på regning og matematik at du næsten allerede kán det, så jeg vil foreslå at du lige kommer til tåls med 'events' før du springer til det 'objekt-orienterede'. Jeg mener at C# er klassificeret som et event-drevet sprog, men det skal ikke skille os ad, hvis det ikke er korrekt. Men, det er eventene som leder eksekveringen af koden, så den er lidt svær at komme uden om. Lad det endelig ikke være en opfordring til selv at bygge events .. der er masser af automatisk genererede events at forholde sig til.
'Klassen', som vel er rygraden i projekt-orientering, tænker jeg på som var det marcipan med chokoladeovertræk .. og slet ikke som en drøj lektie at få overstået.

.. det var godt nok meget .. taget i betragtning, at du ikke har været i Visual Express endnu.

Tak for din kommentar.
Ja, det er meget. Men jeg bruger megen tid på at læse alligevel - mine sider er selvbygget - og selvlært i php, sql, flash, html, css. Men lytter også til andres råd. Er altid frisk på at lære, og lære fra mig.

Har haft en mate til at lave et program til at styre og logge alt på min server. Og har selv fået lysten til at udvikle ligeledes. Men starter ikke så hårdt ud. Vælger selvfølgelig mindre projekter.

Håber at jeg kan lære C# :)

Hej Thomas,

Lidt skamløs reklame: Fra min studietid har jeg nogle C# bøger liggende. Du kan købe en for 150,-

Med venlig hilsen
Ieet

Skriv post, er jeg nemlig interesseret i. :)

t