Hjælp mig, jeg vil lære!

Tags:    php html xml

<< < 123 > >>
Hej til alle derude.

Her er måske et dumt spørgsmål, men jeg håber i kan hjælpe mig alligevel.

Okay, jeg har været interesseret i programmering siden jeg første gang satte mig ved en computer, jeg har skam også prøvet at lære forskellige sprog såsom: LUA, C++, C#, HTML, PHP.

Men jeg går evig og altid kold i det, ikke fordi jeg ikke gider, men fordi jeg ikke forstår det, jeg vil utrolig gerne lære HTML, PHP og databaser. Nu kommer spørgsmålet, hvordan ville i hvis i stod i min situation lære det, jeg har alt til at begynde, programmer, tutorials osv. Men jeg kan bare ikke forstå det, jeg kan sagtens læse koden og forstå det, men lige så snart jeg skal lave mit eget, går jeg helt kold. :-(

Håber i har nogen fornuftige svar. Hvis i kunne fortælle hvad i gjorde, så jeg måske kunne prøve nogen forskellige metoder.

Tusind tak.

Hilsen Mads

21 svar postet i denne tråd vises herunder
13 indlæg har modtaget i alt 14 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg bruger utf8 i alle mine php projekter, og jeg er endnu ikke støt på nogen væsentlige problemer.

Som de også skriver, så bør utf-8 bruges så vidt muligt, og det er argumentationen bag at man ikke bør anbefale iso-8859-1. Det er meget specifikke tilfælde hvor det rent faktisk er nødvendigt at bruge iso-8859-1 - jeg kan dog ikke finde på noget hvor det ville være nødvendigt - men det kan det vel teoretisk være.

Men i 99/100 tilfælde er UTF-8 det bedste valg. Hvorfor så anbefale noget andet?

Når du skriver artikler og guides til folk, så har du en pligt til at gøre det ordenligt. Ingen er fejlfri og der kan snige sig et og andet ind. Men hvis du nægter at du har taget fejl og stædigt holder fast, så burde du finde på noget andet at lave.

W3Schools lever ikke op til deres ansvar. Long story short.

Hold jer nu til emnet, om w3Schools er ok eller ej er en anden diskussion. Gem den til en anden tråd og giv trådstarter det han spørger efter.

@Brian, jeg er enig i at diskussionen er offtopic. Jeg synes ikke det er offtopic at fortælle om de tvivlsomme sider ved en side som der henvises til.

Jeg læste meget på html.dk - men er gået til W3Schools

Det gælder for mit vedkommende html og css. Har leget med det i mange år.
Men php lærte jeg ved at søge på google med php.net blandt andet.
Der er mange gode php tutorials. Som jeg så syntes giver gode svar på mine søgninger. Men man skal gør sig forvent med at sproget ikke er dansk, og man nok må kunne forstå engelsk. :)

Men PHP net er en god side til omkring php.

Men forstår jeg dit spørgsmål ukorrekt ?
Så skriv da gerne retur på svaret.

Der er også mange sider hvor du kan downloade folks værker - som en lille komplet side i php med mySQL samt med html/css. Så du kan sætte dig ind i det de har lavet, og hvad de bruger for at kalde informationer frem i php fra mySQL. M.v. Håber det hjalp lidt.

Mads,
Jeg havde et indput, men Brian kom mig i forkøbet. Hvis du har et konkret mål at gå efter, et specifikt problem at løse .. så synes jeg du er bedst på vej. I skolen har vi træ- og metal-sløjd med diverse special-værktøjer.. i virkeligheden har vi et problem, hvor valg af materialer og værktøj underordner sig problemet og ikke omvendt.
Halvdelen af dit arbejde er gjort, når du har formuleret 'problemet' korrekt.
Der er altid et utal af måder at komme i mål på.

Jeg er ikke sikker på, at der er en genvej til formelle 'kompetancer'.

@Gustav - jeg er fuldstændig enig med at W3schools er fyldt med misvisende information, men det er stadig ganske godt til at komme igang med PHP med f.eks. Alle bruger alligevel den gamle mysql extension som de også bruger, og w3fools.com anbefaler ikke noget alternativ til at lære PHP.

Så jeg synes at så længe det er til ham selv og er til at lære med, så kan han sagtens vælge w3schools.

Hej Gustav,
Den rykker godt nok tænder ud. Tak!

@scootergrisen, jeg tror ikke i har fattet pointen. Læs w3fools.com og kom med saglig kritik, eller find på noget andet at tage dig til.

@Mads Ravn, Kritikken fra W3Fools går ikke udelukkende på deres PHP-sektion og jeg må indrømme at jeg aldrig selv har studeret den. Men jeg synes stadig ikke, at man kan forsvare at støtte en sådant foretagende. I mine øjne er det et scam de har gang i - deres navn associeres nemt med W3C, men de nægter at sige de ikke har noget at gøre med W3C. Hvis de gjorde det ville det jo også devaluere siden... Hvilket for mig er bevis på at det ikke er folk med gode intentioner der står bag. Hvis deres services var i orden, var der ingen skade sket ved at fortælle sandheden.

De har dog to kritiske sikkerheds fejl i forbindelse med PHP: http://w3fools.com/#php_mysql_insert

Hvis det nu er HTML 5 du vil lære så hjælpe det måske fordi så lære du noget nyt ?

Altså der er jo mange nye spændende ting i HTML 5.
For eksempel muligheden for at afspille lyd og video uden brug af plugins. Der kan gå massere af tid med at lave en side med en afspiller.
Du kan nemlig lave dine egen afspiller med HTML og javascript. Altså dine egne knapper og grafik og sådan.

Hvis du nu er musik interesseret så kunne du jo lave en side med musik og give folk mulighed for at høre musikken og sådan.

Jeg tror det ville være godt og have en interesse, en ide eller noget også gå igang med at udføre din ide når du koder så har du ligesom et mål du skal nå.

Og det gør jo ikke noget du ikke kan finde ud af det hele bare gør det du syntes er mest spændende så du bliver ved med at have lyst til at forsætte.

Jeg ville personligt gerne have lært at bruge databasen mySQL men jeg fattede det bare aldrig, så det har jeg endnu ikke lært selvom min hjemmeside sagtens kunne bruge det. Men man kan jo heller ikke lære alt med det samme. Så nu har jeg bare min data i filer, der fungere også fint syntes jeg. Sådan da.

Jeg kan så fortælle at man ikke problemfrit kan bruge UTF-8 i PHP.
Der er massere af funktioner i PHP som ikke forstår multibyte og det er ikke alle funktioner som der er lavet erstatningsfunktioner til.

mb_ucfirst() og mb_ucwords() findes ikke som ucfirst() og ucwords() gør.

Og for at bruge mb_ erstatningsfunktionerne skal man installer mbstring extension.

Desuden forstår PHP ikke BOM tegn først i filen og det er der nok en masse andet software som heller ikke gør som viser BOM som output før <!doctype>. Og hvem fatter lige hvad BOM overhovedet er for noget som ikke kender til det.

Også skal man jo bruge utf8_encode() utf8_decode() for at konverter i mange tilfælde hvor der for eksempel er tegn som æøå.

Så det passer ikke at UTF-8 kan bruges problemfrit.

Hvorfor ikke bare lave en hjemmeside som er bedre i steder for at prøve at informere omverdenen om at den og den hjemmeside gør det forkert.
Det er jo popularitets-syndroner (eller hvad det hedder) hvor bare fordi noget/nogen er populært så begynder nogle folk at nedgøre det.

Der er maaaaaaaasssser af fejl på min hjemmeside men den er så heller ikke så populær så der er ikke nogen der gider lave en hjemmeside om min hjemmeside.
Ellers er i velkomne til at finde fejl og gøre mig opmærksom på dem : http://scootergrisen.dk/phpgrisen/ og http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/

Indlæg senest redigeret d. 12.03.2012 17:39 af Bruger #13010
<< < 123 > >>
t