Windows Presentation Forms (WPF) vs. WinForms

Tags:    winforms wpf visual-studio c#

Hej allesammen

Da jeg er i gang med at lege med C#, så ville jeg gerne høre om der var nogle der kunne give mig en mindre gennemgang af hvad forskellene på Windows Presentation Forms (WPF) og WinForms er, samt hvilket et jeg skal vælge.

Da jeg kommer fra Java platformen, har jeg været vant til at lave GUI i swing, hvilket ligger lidt tættere på WinForms (Dog sørger VS2010 for at lave GUI koden, så jeg kan fokusere på GUI'ens code-behind). Har dog set at WPF benytter XAML, som dens UI sprog, som jo er en slags XML, og derfor rimelig let at forstå, og gøre brug af. Har også læst mig til at WPF er bedst hvis din applikation, skal indeholde grafik, lyd eller video (multimedia), og det er ikke noget jeg direkte har tænkt mig at benytte mig af. Derimod har jeg også læst at det er langt nemmere at modificere UI, rent udseende mæssigt med WPF, fremfor WinForms, men hvis jeg har en helt almindelig applikation (simpel applikation), som kun benyttes af en bruger, som kan indsætte, opdatere, læse og slette data fra en database, vil det så være en for stor mundfuld at begynde at kode den i WPF?

Håber at spørgsmålet er forstået, og glæder mig til at høre fra jer

10 svar postet i denne tråd vises herunder
7 indlæg har modtaget i alt 28 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
du kan tage et kig her:
http://stackoverflow.com/questions/1337345/what-is-the-difference-between-wpf-and-winforms

men hvad du skal vælge er enligt ret klar, du skal tage WPF!

grund til det er at WPF(eller retter XAML) er det sprog som MS vil have sine udviklere til at udvikle i fremadrettet.
ud over det så kan du bruge XAML til både Silverlight, WP7 og så er det sammen med HTML/CSS de 2 sprog som du kan skrive metro apps i til Windows 8.

Hej,