Hej Andreas,
Jeg kender ikke til nogen autoriseret måde at opnå den funktionalitet på, men jeg har et forslag, som dog kræver lidt snilde. Det er normalt ikke muligt at tilgå oplysninger om folk på facebook, hvis de besøger din side - når folk kan skrive noget fra din side, så kører det via facebooks api for ikke at give informationer om brugeren til tredjepart (dig).
Men ved at udnytte HTTP protokollens statuskoder kan du måske opnå den ønskede effekt. Hvis en bruger forsøger at tilgå en url, så får de, såfremt de har adgang til noget på pågældende url en status kode 200. Hvis de ikke har adgang får de en statuskode, som beskriver fejlen; for eksempel 404 for ikke fundet og 403 for ikke tilladt.
Dette blog post beskriver hvordan du kan finde ud af om folk er logget ind på Gmail, facebook, twitter eller andre populære webservices:
https://grepular.com/Abusing_HTTP_Status_Codes_to_Expose_Private_InformationTeknikken han beskriver er at linke til et billede i et img tag på din side, som du så skjuler, og med javascript tjekker du så hvilken respons du har fået. Du kan for eksempel linke til et ikon i gmail, som kun bliver vist hvis du er logget ind. Hvis du får http status 200, så er brugeren logget ind - og vice versa.
Hvis du lægger et billede på din facebook-fanpage, som kræver et like før det kan blive vist, så kan du måske opnå den effekt du er efter. Det kræver dog, at facebook ikke tillader at billedet bliver vist med mindre folk har de rigtige rettigheder (at de har liket) - og det er ikke sikkert at de er så hårde i deres adgangstjek.
Men det er det eneste jeg lige kan komme på. Jeg tror ikke facebook ser det som en ønskelig adfærd, og fremgangsmåden der er beskrevet er også en smule kontroversiel, efter min mening...
Det er muligt, at facebook tilbyder funktionaliteten med deres API - men jeg mindes ikke at have set nogen sider der bruger det - og jeg er ikke faldet over det ved at skimme developer.facebook.com igennem.
Indlæg senest redigeret d. 28.02.2012 10:28 af Bruger #17015