Hvordan skal jeg lærer Linux kernel at kende?

Tags:    linux ubuntu

Hej! Jeg vil lige copy paste, noget jeg har skrevet på et andet forum, da alle herinde højst sandsynligt kan engelsk:

Fold kodeboks ind/udKode 

39 svar postet i denne tråd vises herunder
12 indlæg har modtaget i alt 27 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
@Robert, i det oprindelige indlæg siger Jacob at han gerne vil lære en serie af ting omkring Linux styresystemer. Man kan bruge Ubuntu uden at skulle rode med noget som helst konfiguration - hvor man når man installerer et friskt debian - så slipper man altså ikke for at lege med terminalen og at lære at forstå den grundlæggende struktur.

Men ja - ubuntu er noget nemmere. Men det tvinger ikke en til at gå i dybden. :-)

@Gustav
Korrekt, men når man ikke engang kan komme i gang fordi der ikke er en wireless driver, så er det måske liiige lidt for meget op ad bakke.
Vi foreslog også Debian over Linux From Scratch, hvor man ellers VIRKELIG bliver tvunget til at sætte sig ind i tingene.

Wireless drivere er altid et problem på Linux - i hvert fald, som regel på maskiner man har købt med Windows.

@Robert: Tja, men det gælder vel om at finde en komfortabel indlæringskurve og hvis man ikke har rodet med Linux før, må LFS kaldes en nærmest lodret start, mens Debian eller Arch's indlæringskurve er knap så brat.

Jeg tror dog heller ikke at det på nogen måde er en god idé at blive "tvunget" til at gå i dybden. For hvis man på forhånd ikke har tålmodigheden til at læse omkring diverse detaljer, ender man alligevel med blindt at følge en guide/walktrough/whatever. Det hele handler om indstillingen til de problemer man nødvendigvis støder på, når man prøver noget nyt (her et nyt OS).

Jeg er sådan set enig med jer begge.

Det kræver at man har blod på tanden og kæmper med det - hvis man skal lære det. Sådan er det jo faktisk med alting :-)

Ubuntu mener jeg ikke er hensigtmæssig hvis man vil lære Linux-systemers arkitektur at kende. Du kan bruge en ubuntu maskine fra installation til hverdagsbrug, uden nogensinde at se en terminal. Og det var jo netop målet med det oprindelige spørgsmål. Og hvis man ikke har tålmodigheden til at sætte sig ordenligt ind i tingene, så er Linux nok ikke sagen...

Okay alle. Hvordan har Linux-Kernen det med Java? Eller skal man måske mere overveje at lære Python, hvis man gerne vil modificere Debian/Redhat/Ubuntu etc?

Hey..
At forstå linux-kernen til fulde er umuligt. Projektet er så stort, så selv det at arbejde med brudstykker er en udfordring.
Hvis du vil forstå kernen må du tage nogle kurser omkring Operativ Systemer.

At knække unix-password er ikke noget som lige er til. De er meget sikre.

- At få adgang til en windows pc's filer (hvis ukrypteret) via linux, kan man bare få hvis du booter op. Så er det muligt at mounte windows-paritioner.

Java har det super med Linux-kernen.
Findes på Oracle/Sun's Java JDK til java.
Og findes jo også det super gode OpenJDK.

De fleste værktøjer og IDE'er såsom Eclipse og NetBeans køre også perfekt i Linux.

Men ved du om der er, og om hvis hvor meget, brugt java i linux?

Har aldrig haft et problem i Ubuntu, og er slet ikke klar over hvordan jeg skal lære Linux-kernen at kende igennem Ubuntu. Man har jo Software centeret og alt det der, jeg brugte stort set aldrig Terminalen, til andet end at compile og kører mine java-koder.

Jacob, du har misforstået betydningen af kernen. Kernen er ikke det samme som terminalen...

Jacob, du har misforstået betydningen af kernen. Kernen er ikke det samme som terminalen...

Ich weiss.. Men tror jeg skal lære lidt mere om linux(som Robert skrev), sådan helt basic, før jeg hopper ud i det mere avancerede.. Har fundet en god hjemmeside, som lærer en det helt basale viden om Linux.

http://linuxreviews.org/beginner/

t