Hvordan skal jeg lærer Linux kernel at kende?

Tags:    linux ubuntu

Hej! Jeg vil lige copy paste, noget jeg har skrevet på et andet forum, da alle herinde højst sandsynligt kan engelsk:

Fold kodeboks ind/udKode 

39 svar postet i denne tråd vises herunder
12 indlæg har modtaget i alt 27 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
For at få det trådløse net til at virke, skal du nok rode med nogen drivere. Det kræver du kender navnet på din wifi-chip og så er det ellers bare at google.

Kablet net burde virke ud af boksen.

Sudo er ikke installeret fra start på debian, så før du kan bruge den kommando skal pakken installeres. Det gøres med apt - via kommandoen apt-get install sudo

Indlæg senest redigeret d. 22.02.2012 16:00 af Bruger #17015
Debian, Gentoo og Linux From Scratch tvinger dig heller ikke til at lære kernen at kende, det er de for brugervenlige til...men dine spørgsmål indikerer altså også, at du ikke er klar til at springe ud i kernen endnu...sorry to say.
Både Ubuntu og Debian gør mange ting nemt for dig, men der er intet der forhindrer dig i at compile din software selv, at pille i udev konfigurationen, at skrive småprogrammer, som du kan sætte til at starte, når din maskine booter, oooog så videre.
Hvis du har fået Debian installeret og er i gang, så er det jo fint, fortsæt bare, men hvis du er gået i stå over en manglende driver, så installer hellere noget andet, så du kan komme videre.

Jeg følger lige med her da dette virker ret interessant...

Okay, jeg tror jeg installere Debian så. :) Men når jeg så har installeret Debian, hvad så? Hvordan skal jeg finde ud af det der, basic stuff?

Bruger du stadig linux?

OPDATERET !!!

Der står at jeg skal bruge kommandoen: "mount /dev/sdX /mnt". Men jeg får at vide at det kun er root der kan gøre det. Så prøver jeg at sætte path: "cd /root". Så får jeg at vide at jeg ikke har rettighed til det. What to do?

Indlæg senest redigeret d. 19.02.2012 14:01 af Bruger #16945
Nu er jeg ikke linux mand, men er det ikke noget med at man skal skrive sudo foran tingen for at gøre det som root?

Indtil nu har jeg troet at sudo i Unix-verdenen, var det samme som start i windows. Men på wikipedia står der at den giver superbruger(adminstrator) rettigheder. Men min bruger er adminstrator, så jeg ved det ikke helt... Men det virker tilsynladende. Nu skal jeg bare finde ud af hvad drev-bogstav mit USB stik har.. Hvordan finder man ud af det i ubuntu? Jeg vil gerne mounte mit USB stik, som hedder pendrive, men det virker ikke bare at skrive "sudo mount pendrive". Man skal nok skrive noget nærmere "sudo mount f:" eller sådan noget. Men hvordan finder jeg ud af det?

OPDATERET!!

Når jeg prøver at køre kommandoen "zcat boot.img.gz > /dev/sdX", skriver den "adgang nægtet". Hvordan får jeg adgang til den kommando?

Indlæg senest redigeret d. 19.02.2012 15:47 af Bruger #16945
Hvis du vil vide, hvordan et Linux system er strikket sammen, så prøv at installere Linux From Scratch: http://www.linuxfromscratch.org/

Det er en "distribution" hvor du selv compiler ALT og selv sætter alt op. Ret ubrugeligt til en maskine, som du rent faktisk vil bruge, men uvurderlig oplevelse, hvis du vil forstå, hvordan Linux virker.

Fedt koncept!

Vil du anbefale at man kender en smule til linux eller en distribution først, eller er der hjælp nok til at man bare kan hoppe ud i det?

Hvis du vil vide, hvordan et Linux system er strikket sammen, så prøv at installere Linux From Scratch: http://www.linuxfromscratch.org/

Det er en "distribution" hvor du selv compiler ALT og selv sætter alt op. Ret ubrugeligt til en maskine, som du rent faktisk vil bruge, men uvurderlig oplevelse, hvis du vil forstå, hvordan Linux virker.

Lyder ret smart. Tror jeg vil installere det på EN pc og debian på en anden.

@Jacob, Du skal ikke kaste dig ud i LFS før du føler dig sikker i debian. Så giv det lige lidt tid...

@Jacob, Du skal ikke kaste dig ud i LFS før du føler dig sikker i debian. Så giv det lige lidt tid...

Hent Debians netinstall direkte herfra: http://cdimage.debian.org/debian-cd/4.0_r1/i386/iso-cd/debian-40r1-i386-netinst.iso

Det link er ugyldigt. Men har prøvet mig med nogle andre HotTo's, bla. den på debians hjemmeside. Men jeg er slet ikke nok inde i Terminalen så jeg forstår hvordan jeg skal bruge de kommandoer den siger jeg skal bruge. Har prøvet at ligge "debian-6.0.4-amd64-CD-1.iso" ind på mit USB stik. Men når jeg prøver at boote siger den at den ikke kan finde boot-filen. Jeg har også forsøgt mig med "boot.img.gz", bået i indpakket version og udpakket version. Har hentet "debian-installer_20110106+squeeze4_amd64.deb" ned, men når jeg åbner den, videresender den mig til Ubuntu Software center, og forslår at jeg downloader noget software: "debian installer". Men når den er installeret prøver jeg at finde det jeg har installeret, men der er ingenting, hverken i Ubuntu Software Centerets historik, eller når jeg søger i Dash. Kan ikke helt finde ud af hvad jeg skal gøre, for jeg har ikke nogen CD som jeg kan brænde .iso filen ned til, jeg har bare et USB stik.

OPDATERET!!!

http://ftp.nl.debian.org/debian/dists/squeeze/main/installer-amd64/current/images/hd-media/

Har også prøvet med de her. Men nu vil jeg lige hurtigt prøve at se om det virker hvis jeg putter alle filer jeg har prøvet hidtil, udpakket OG indpakket og ser om den kan finde ud af det så..

OPDATERET IGEN!!

Det virkede ikke. Igen er det eneste den siger "no configuration file found".

Indlæg senest redigeret d. 20.02.2012 15:38 af Bruger #16945
t