ikke tildele 2 ens brugernavn

Tags:    php mysql

hej

Hvordan gøre jeg sådan at der er 2 som ikke kan hedde det samme brugernavn i database eller lign når man skal opret bruger.. :)

Fold kodeboks ind/udSQL kode 

Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Det er bare fordi jeg har 2 bruger som hedder "admin", og hvis jeg logger ind så logger den inde på den første bruger som hedder "admin" altså id = 1 og id = 2 så vil den kun log ind på id 1.. :s hvordan skal jeg gøre sådan at der er 2 som ikke kan have det samme bruger navn :)

Håber du kan hjælp mig frem til det rigtigt svar.. :)

5 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 26 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du kan bruge UNIQUE:

...
`brugernavn` varchar(255) NOT NULL UNIQUE,
...

Det selvfølgelig også en god idé at lave check, når du opretter brugere. Det vil være med til at kunne skabe en fornuftig fejlmeddelse, hvis man vil benytte et brugernavn der allerede er i brug.

Brug PHP og tjek om der skete en SQL fejl, og herefter send en fejl meddelelse tilbage

Du kan bruge UNIQUE:

...
`brugernavn` varchar(255) NOT NULL UNIQUE,
...

Det selvfølgelig også en god idé at lave check, når du opretter brugere. Det vil være med til at kunne skabe en fornuftig fejlmeddelse, hvis man vil benytte et brugernavn der allerede er i brug.

Okay Tak for svar til

Fold kodeboks ind/udSQL kode 

Hvordan vil du lave det der med fejlmeddelse?

...

Kan f.eks gøres sådan:

...

Kan f.eks gøres sådan:

Bare bemærk at, dette kun er et check og ikke en foranstaltning for dobbeltoprettelse. Isåfald skulle der bruges transaktioner.

t