Hvad skal jeg kunne inden jeg lærer mySQL?

Tags:    mysql

Hej! Mig og nogle venner skal lave en hjemmeside, som skal kunne indeholde loginsystemer og andre standard ting. Så har nogle spørgsmål.

1) Er mySQL det bedste til database systemer?
2) Hvad skal jeg vide inden mySQL? Skal jeg kunne PHP eller sådan noget inden?

8 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 12 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
du behøver ikke kunne PHP for at benytte SQL, dog hvis du vil lave en hjemmeside der benytter sig af mySQL skal du nok bruge PHP (+ HTML/CSS og evt JS)

hvis du aldrig har lavet hjemmesider før så start med:
HTML og CSS når du så har det på plads kan du starte med at kigge på PHP og mySQL

Som Kenneth Skriver behøver du ikke PHP osv for at lave SQL. Hvis du dog vil vise det på en hjemmeside, kommer du nok ikke uden om at skulle lære dette, men du kan også benytte et andet serversprog, som f.eks. ASP.NET.

Du kan godt benytte java som serversprog, men så skal din webserver vist kunne understøtte læsningen af dette... er lidt på fremmed område her :)

MySQL er ikke nødvendigvis den bedste database du kan benytte, men dog er det den mest brugte på en webserver. samtidig er den også gratis, og rimelig nem at bruge, da der findes tonsvis af materiale på nettet omkring mySQL. Det er en god ting at lære SQL, da du kan benytte en database med stort set alle programmeringssprog, men for dit lille projekt her skal du altså nok starte med at lære om HTML/CSS (rimeligt enkelt at gå til), og herefter kan du begynde at krydre det med et serversprog, som f.eks. PHP.

Indlæg senest redigeret d. 04.02.2012 13:36 af Bruger #4487
meget kort, så er PHP et scripting sprog på server siden af en hjemmeside.
du kan lave variabler, arrays, løkker osv som i java.

dog bruges det til at generere indhold som bliver vist i HTML format for det meste

Du kan lave mere end java applets, du kan benytte noget der hedder java beans, og java serverfaces så vidt jeg ved. Som sagt er eg lidt på glatis her, da jeg ikke ved så meget om netop dette, men det er muligt at benytte java som serversprog uden at lave applets.

Men ja, PHP er ok nemmere at gå til, og mere udbredt, så vil stadig anbefale dette

Indlæg senest redigeret d. 04.02.2012 13:45 af Bruger #4487
Mange tak! Kan du finde nogle gode tutorials? Og er det dumt hvis man deler opgaverne op mellem forskellige personer, så der er en som laver HTML/CSS/PHP en anden som bruger mySQL?

Og kan man ligge noget Java-kode ind under hjemmesiden, sådan så at hjemmesiden er delt op i 3 dele? Således:

Layout (HTML/CSS/PHP)

Database (MySQL)

Mere avanceret programmering (Java)

Emh, du kan lave java applets og indsætte det på din side, men jeg vil anbefale at lave det php istedet.

man kan godt dele opgaverne op

så en laver HTML/CSS (templates)
og en anden laver det dynamiske indhold og indsætter det i templatesne via PHP/mySQL

men hvis du kan java, skulle det ikke være vildt svært at lære HTML, CSS og PHP.

Er ikke mester til java endnu, men tænkte at det ville være smart at bruge arrays og sådan noget med java, men efter lidt internet læsning kan jeg jo se, at PHP også kan lave arrays. Men er der nogen som meget kort kan fortælle hvad PHP er? Er det et sprog som skal bruges på websider, eller kan det også bruges i offline applikationer som bare kan køres fra skrivebordet?

Okay mange tak for de gode råd !

t