vise mærkelig tegn via databasen

Tags:    php mysql

Hej

Jeg har snakke med nogle venner og de synes at min database connenct ser mærkeligt ud eller hvordan man staver til det lige helt 100% .. .)

så vil jeg høre om der er nogle som har en ide.
jeg for dog nolge fejl da min menu køre via databasen så frem viser den nogle mærkelig tegn altså lige som et ? eller lign... :)

lige nu har jeg det her ;

Fold kodeboks ind/udPHP kode 

er der nogle som har en ide til hvordan jeg kan udegår det der med de mørkelig tegn.. :)

Håber du kan hjælp mig :D

5 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Problemet plejer at ligge i at de data du har lagt i din tabel er et andet tegnsæt eks. UTF8 eller iso-8859-15. problemet kan også ligge i at dataen i din tabel er rigtig men at du ikke publisher din hjemmeside med det rigtige tegnsæt.

Har du tilføjet dine rækker til tabellen gennem phpmyadmin? eller har du brugt en side du selv har lavet til det?.

Prøv at kontrollere om dit tegnsæt er korrekt på din side, publisher du dit html med det rigtige tegnsæt? er dine source filer i det rigtige tegnsæt?

looool :bounce:

skulle bare skrive sådan her ;

Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Super, glæder mig du fandt ud af det.

Du kan evt. læse dette blogindlæg som jeg selv finder ret interessant:

http://balusc.blogspot.com/2009/05/unicode-how-to-get-characters-right.html

Jeg har erfaret at det ofte kan løses ved at konvertere din php fil til UTF8 formatet. Det kan gøres i Notepad++, i menu fanen "Format", og så vælger du bare UTF-8 uden BOM :)

t