Første program

Tags:    java

<< < 12 > >>
Hej

Nu ville jeg prøve at lave første program i javabogen, men da bogen er meget dårlig til at beskrive hvordan man starter et doc og om det skal være projekt eller application så oprettede jeg bare et doc i notepad og åbnede det i JBuilder.

Men når jeg vil Run det skriver den:
C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\bin\\javaw -classpath "C:\\Programmer\\JBuilderX\\samples\\Welcome\\classes;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\demo\\jfc\\Java2D\\Java2Demo.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\demo\\plugin\\jfc\\Java2D\\Java2Demo.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\jre\\javaws\\javaws.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\jre\\lib\\charsets.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\jre\\lib\\ext\\dnsns.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\jre\\lib\\ext\\ldapsec.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\jre\\lib\\ext\\localedata.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\jre\\lib\\ext\\sunjce_provider.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\jre\\lib\\im\\indicim.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\jre\\lib\\im\\thaiim.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\jre\\lib\\jce.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\jre\\lib\\jsse.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\jre\\lib\\plugin.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\jre\\lib\\rt.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\jre\\lib\\sunrsasign.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\lib\\dt.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\lib\\htmlconverter.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\lib\\tools.jar" com.borland.samples.welcome.WelcomeApp

Hvorfor? Jeg har prøvet at copy n paste fra bogen, virker heller ikke.:S

-------------------------------------
Jacob Funch
www.itechnic.dk

1)

Hvis Windows ikke kan finde javac - hvilket den ikke kan fordi du ikke har sat PATH variablen til at pege på placeringen af javac - så vil den selvfølgelig skrive at den ikke kan genkende javac som bl.a. bl.a.... Alternativt kan du som tidligere omtalt angive den fulde sti til javac og Windows kan derfor finde programmet javac.

2)

Når/hvis du kan aktivere javac programmet så er dit første problem løst. Sikre dig først, at du kan aktivere javac (uden filename argumenter) på en af de to måder omtalt i pkt 1.

3)

Nu ved jeg jo ikke hvor du står i filsystemet når du aktivere javac, men argumentet til javac er filen med din java kode. Angiv eventuelt den fulde sti til din java kode i argumenten til javac.

4)

Umiddelbart ser din kode korrekt ud så hvis ovenstående ikke bringer dig videre så er jeg bange for jeg ikke kan komme en løsningen meget nærmere.

Hej hvis jeg kun skriver javac og ikke angiver hvor den findes:

Microsoft Windows XP [version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\\Documents and Settings\\navn>javac
'javac' blev ikke genkendt som en intern eller ekstern kommando,
et program eller en batchfil.

Her er mit java doc:
// Et simpelt program, der skriver "Hej verden"
// og et citat af Storm P. ud til skærmen
// Denne fil skal have navnet: HejVerden.java
public class HejVerden
{
public static void main (String[] arg)
{
System.out.println("Hej Verden!");
System.out.println("Hvornår smager en Tuborg bedst?");
System.out.println("Hvergang!");
}
}

Der er da ingen fejl??

Jacob Funch
www.itechnic.dk

Jeg har klaret alle problemer og kan nu compiler, mit problem er nu at i JBuilder kan jeg ikke trykke på Run da den ikke aktiveret. Altså den er hvid og ikke mulig at trykke på...

Jacob Funch
www.itechnic.dk

Det kan jeg ikke fortælle dig. Det er år siden jeg sidst har brugt JBuilder. Men hvis du kun skal se om dit program virker så skal du blot skrive java HejVerden.

NB: husk evt. stiangivelse til HejVerden.class filen.

Jeg har klaret alle problemer og kan nu compiler, mit problem er nu at i JBuilder kan jeg ikke trykke på Run da den ikke aktiveret. Altså den er hvid og ikke mulig at trykke på...

Jacob Funch
www.itechnic.dk

Jacob Funch
www.itechnic.dk

Nu kan jeg hellere ikke huske hvordan det gøres i JBuilder.

Som tidligere nævnt er editplus en god løsning til indledende øvelser.

www.editplus.com er hvor man henter den, det smarte er at du kan lave bruger-definerede kommandoer. Her kan man jo have javac.exe og java.exe liggende

Prøv lige at rode lidt med det, det er dejligt simpelt at arbejde med.

Veidal

Nu har jeg fået alt til at virke, bruger Eclpise nu.

Mange tak for hjælpen
Jacob Funch
www.itechnic.dk

Mente Eclipse:)

Jacob Funch
www.itechnic.dk

Fornuftigt valg ;-) - burde nok have henvist dig til Eclipse for længe siden.

Nu har jeg fået alt til at virke, bruger Eclpise nu.

Mange tak for hjælpen
Jacob Funch
www.itechnic.dk

<< < 12 > >>
t