Første program

Tags:    java

<< < 12 > >>
Hej

Nu ville jeg prøve at lave første program i javabogen, men da bogen er meget dårlig til at beskrive hvordan man starter et doc og om det skal være projekt eller application så oprettede jeg bare et doc i notepad og åbnede det i JBuilder.

Men når jeg vil Run det skriver den:
C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\bin\\javaw -classpath "C:\\Programmer\\JBuilderX\\samples\\Welcome\\classes;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\demo\\jfc\\Java2D\\Java2Demo.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\demo\\plugin\\jfc\\Java2D\\Java2Demo.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\jre\\javaws\\javaws.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\jre\\lib\\charsets.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\jre\\lib\\ext\\dnsns.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\jre\\lib\\ext\\ldapsec.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\jre\\lib\\ext\\localedata.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\jre\\lib\\ext\\sunjce_provider.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\jre\\lib\\im\\indicim.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\jre\\lib\\im\\thaiim.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\jre\\lib\\jce.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\jre\\lib\\jsse.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\jre\\lib\\plugin.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\jre\\lib\\rt.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\jre\\lib\\sunrsasign.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\lib\\dt.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\lib\\htmlconverter.jar;C:\\Programmer\\JBuilderX\\jdk1.4\\lib\\tools.jar" com.borland.samples.welcome.WelcomeApp

Hvorfor? Jeg har prøvet at copy n paste fra bogen, virker heller ikke.:S

-------------------------------------
Jacob Funch
www.itechnic.dk

Hvis jeg var dig, ville jeg bare prøve det fra en kommandopromt.

Hvis du har sat classpath filerne rigtigt, bør du kunne gøre det fra hvilken som helst lokation, ellers skal du ind i java biblioteket i undermappen /bin og der skrive javac filnavn.java for at compile, hvis dette lykkes uden fejl skriver du jave filnavn for at eksekvere dit program.

Det plejer at være det nemmeste når man skal afprøve eksempler fra bøger, evt. kan du bruge en editor, f.eks editplus (søg og du vil finde)

Veidal

Øhm, jeg forstår ikke hvor jeg skal skrive javac... er det i en fil?? Forresten skal jeg gemme mine programmer nogle bestemte steder??

Jacob Funch
www.itechnic.dk

1) Åben en DOS box

2) skriv javac <filenavn_paa_min_javakode>.java

Herefter compileres din kildekode såfremt Windows (hvilket jeg går udfra du benytter) kan finde javac.

Den skriver dette:

C:\\Documents and Settings\\Konfirmanden>javac HejVerden.java
'javac' blev ikke genkendt som en intern eller ekstern kommando,
et program eller en batchfil.

Hvad skal jeg så gøre??:)

Jacob Funch
www.itechnic.dk

Du skal sætte enviroment variablen PATH til at pege på placeringen af javac.

1) Højreklik på Denne Computer

2) Vælg egenskaber og fanebladet avanceret

3) Tryk på knappen miljøvariabler

4) Tilføj sti angivelsen til den rigtige enviroment variabel

Hej

Hvad mener du med "den rigtige enviroment variabel" ??

Har prøvet at tilføje den sti til den mappe jeg arbejder i, men virker ikke..

Jacob Funch
www.itechnic.dk

Nu er det jo ikke stien til den mappe du arbejder i, men hvor programmet javac er placeret, der skal anives. I princippet burde du stå hvor som helst i dit filsystem og skrive javac.

alternativ:

<sti_til_javac>\\javac <filename>

Så skriver den:

error: cannot read: HejVerden.java
1 error

Jacob Funch
www.itechnic.dk

Så har du altså fået løst det første af dine problemer, nemlig brug af javac. Blot for at være helt sikker skriv blot javac så skulle den gerne give dig de options du kan angive til javac.

Med hensyn til nedenstående fejl så kan jeg af gode grunde ikke angive hvad årsagen er. Jeg går som givet udfra at du i filen HejVerden.java har en public class der hedder HejVerden?

Så skriver den:

error: cannot read: HejVerden.java
1 error

Jacob Funch
www.itechnic.dk

Hej hvis jeg kun skriver javac og ikke angiver hvor den findes:

Microsoft Windows XP [version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\\Documents and Settings\\navn>javac
'javac' blev ikke genkendt som en intern eller ekstern kommando,
et program eller en batchfil.