Hvordan får jeg en Kateogri tabel til at køre sammen med min Nyheds tabel?

Tags:    mysql php news

Jeg søger noget hjælp ang. mysql og php.
Jeg har det seneste døgn ledt efter løsninger på at kategorisere mine nyheds artikler, og løsningen er jeg laver en tabel der hedder "category" hvor den har cat_id , cat_name i.

I min tabel jeg kalder "news" skal jeg have rækker som head_name , description , full_text , time_date , category_id.

Har set mig frem til at cat_id i tabellen "category" har samme værdi som category_id i tabellen "news".

Jeg er dog ikke den der kopier, ville gerne have en forklaring på hvordan de kan komme til at snakke sammen, og sørge for at sortere de nyheder fra, som ikke er i den ene kategori som bliver vist på en side?

Evt. en der kan hjælpe mig med at få det lavet.

2 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 19 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis du i din URL definerer hvilken kategori brugeren ser på, og denne definition sker vha. ID, så kan du benytte dette ID til at filtrere dine nyheder (se kodestumper)...
Du kan selvfølgelig også filtrere på anden vis.

Hent id fra URL:
Fold kodeboks ind/udKode 

Mulig SQL:
Fold kodeboks ind/udKode 

Dertil skal du så køre de sædvanlige query kommandoer mm.
Fold kodeboks ind/udKode 

http://php.net/manual/en/mysqli.query.php

Hej Nicklas.

For at tilføje lidt mere til Michaels post, så kan du se det hvis du stiller tabellerne op med noget dummy data.

News:
news_id head_name description full_text time_date category_id
1 Test This is a.... This is a test 00-00-00 1
2 Test 2 This is a.... This is a test 00-00-00 1
3 Ny træner FCK ansætter..FCK ansætte ny 00-00-00 2
4 DK taber DK ude af EM Danmark er fæ. 00-00-00 3

Category:
category_id name
1 Test
2 Fodbold
3 Håndbold

Altså det du skal være opmærksom på er at det tal som står i category_id i news tabellen, referer til den række med det givne id i Categogry tabellen.

Skal man anvende fagsprog så er det relationel databaseteori på grundplan.
Det er nemlig de tre forskellige måder de kan høre sammen på.
En til en, en til mange eller mange til mange. Forstået på den måde -
En til en: Der er kun plads til en nyhed pr. kategori og en nyhed kan kun tilhøre en kategori.
En til mange: En kategori kan have mange nyheder, men en nyhed kan kun tilhøre en kategori.
Mange til mange: En nyhed kan tilhøre mange kategorier, og en kategori kan have mange nyheder.

Du kan evt. tage et kig på dette billede og se om du kan se hvad der hører sammen.
Billede

t