Chrome nok ikke den store pengemaskine - det er google søgemaskinen i stedet. Og Google er sikkert meget mere interesseret i at holde til dominans på søgemaskine markedet end på browser markedet.
Googles forretning er ikke søgning. Googles forretning er analyse af information. Deres produkt er ikke søgninger, videoklip eller lignende. Deres produkt er dig. Mig. Os. Brugerne. Vores informationer er guld værd for Google, fordi de skaber profit via målrettede reklamer gennem AdSense o.lign.
Google er i høj grad interesserede i dominans på browsermarkedet, fordi hvis Google har seriøse markedsandele i deres browser, så har de hidtil usete muligheder for at lave profilering og analyse af folks browsingvaner.
Det er heller ikke bare konspirationssnak, det er hårde, officielle fakta. Google Analytics har hidtil været det mest anvendelige til at indsamle alskens data på folks browsingvaner -- hvert eneste site der bruger Google Analytics du besøger, sender informationer om dig til den samlede Google informationspulje. Bevares, det er der ikke nødvendigvis noget galt i, og hvis du ved hvor du skal gå hen, og ved hvor du skal trykke, så er Google også blevet tvunget til at lade dig "opt out"e af deres tracking cookie.
Men ja... Google Analytics på 90% af webbet er én ting. At kunne have størstedelen af verdens brugere på deres egen *browser*.. Det ville være gyldent for Google.