Hvordan laver man en url, som er emnets overskrift?

Tags:    php mysql

Hej :)

Jeg vil gerne optimere mit forum lidt.

I stedet for at url'en til emnet er www.xxx/topic.php?id=5, så i stedet www.xxx/topic.php?id=5-overskrift-bla-bla

Er der nogen generel metode til dette - har selv søgt lidt, men kunne ikke finde noget omkring det. Måske er jeg dårlig til det.

På forhånd tak for hjælpen :)

9 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Mod_rewrite

Prøv og se om dette ikke kan bruges ;)
http://phpartikler.dk/artikler/htaccess.php

Jeg ville klart vælge at anvende mod_rewrite i en .htaccess-fil som flere andre også foreslår.

Det er muligt at gøre det som Kristian skriver, men når du så en dag vil have din URL til at se anderledes ud, skal du til at ændre en hel masse igen i stedet for blot at skulle ændre i URL'ens udseende i din .htaccess-fil :-)

jeg ville holde mig til mod_rewrite, Kristians løsning virker også, men har svært ved at se idéen med SEO når man laver en løsning der kan fremkalde duplicate content.

Du skal ikke anvende mod_rewrite til den slags. Det de fleste sider gør er blot at de totalt ignorerer det, der kommer efter id'et. Denne tråds link er fx /forum/36178/hvordan-laver-man-en-url,-som-er-emnets-overskrift/. Men du kunne også sagtens tilgå med fx /forum/36178/ eller /forum/36178/noget-andet.

Så løsningen er ganske simpelt at ignorere det, der kommer efter. Det kan du fx gøre med
Fold kodeboks ind/udKode 

Hvorefter $id vil indeholde 5.

Indlæg senest redigeret d. 10.12.2011 01:58 af Bruger #16825
Hej.

Tak for dit svar. Jeg er ikke helt på, at jeg er helt med. Hvor skal denne kode fx. placeres på siden, og vil 1-tallet i koden være det, som kommer efter i id'et i url'en? :)

Læste lige lidt forkert! ..

Indlæg senest redigeret d. 10.12.2011 12:52 af Bruger #16838
Så hvis jeg ikke har lyst til at gøre det i en htacces-fil, så skal tage Kristians måde? :)

Okay. Jeg kan godt se, at det så må være måden at gøre det på :)

t