Kære udviklere!
Nu sidder jeg ganske fint og bikser noget kode sammen. Jeg fik hjælp for ikke så længe siden af nogle fantastisk gode folk her på udvikleren, omkring noget GROUP sortering i mysql_query. Det virker også fantastisk, men nu ligger mit spørgsmål i at jeg gerne vil have nogle resultater trukket ud fra databasen, i henhold til måned og år både i tabellen og i url adressen.
Eksempelvis kan jeg have en url adresse der lyder på
?date=12-2011Så skal den trække et resultat ud hvor måneden er december, og året er 2011. Faktisk skal den trække alle resultater ud af databasen, på de primisser. Hvordan gør jeg det? Jeg har nemlig sat min time op som et timestamp (vil jeg gå ud fra).
For at trække månednavne, ud fra timestamp, ud af databasen bliver jeg nød til at gøre således:
SQL fremkaldelse
- $query = mysql_query("SELECT postet, DATE_FORMAT(FROM_UNIXTIME(postet),'%m') as mnth, COUNT(1) as cnt FROM blog GROUP BY DATE_FORMAT(FROM_UNIXTIME(postet),'%m') ORDER BY postet") or die(mysql_error());
- $result = array();
- while($row = mysql_fetch_assoc($query)) {
- $result[] = $row;
- }
Udskrivelse til HTML
- <?php foreach($result as $row): ?>
- <a href="?date=<?php echo date("n-Y", $row["postet"]); ?>"><span style="float: left;">» <?php echo $months[$row["mnth"]]; ?></span> <span style="float: right;">(<?php echo $row["cnt"]; ?>)</span></a>
- <?php endforeach; ?>
Er der nogle der kan hjælpe mig frem?