Vil først og fremmest sige at du skal finde ud af hvad kommentarerne skal være til (artikler, billeder etc). Herefter ville jeg begynde at lave min database model, med tilhørende relationer. Et eksempel kunne være et system, hvor der blev skrevet kommentarer til billeder. Vi kan nu ved at benytte normalformerne eller anden metode lave vores database model og herefter konstruere tabellerne i din database. Et eksempel på hvordan databasen kunne være, var at vi havde en tabel med billedets filnavn, samt en tabel der indeholdt kommentarerne, med en foreign key til billedet. I mit eksempel vil relationen være en til mange, da et billede kan have mange kommentarer, men en kommentar, vil altid kun høre til et bestemt billede. SQL koden kunne f.eks. se således ud
- CREATE TABLE images
- (
- image_id INT UNSIGNED AUTO_INCREMENT NOT NULL,
- image_file_name VARCHAR(255) NOT NULL,
- PRIMARY KEY (image_id)
- );
-
- CREATE TABLE comments
- (
- comment_id INT UNSIGNED AUTO_INCREMENT NOT NULL,
- full_name VARCHAR(255) NOT NULL,
- message TEXT NOT NULL,
- image_id INT UNSIGNED NOT NULL,
- PRIMARY KEY (comment_id),
- FOREIGN KEY (image_id) REFERENCES images(image_id)
- );
Når du så har din database model, kan du lave noget PHP kode (eller hvad du benytter), til at lave kommentarsystemet. Dette er simpelt indsæt til databasen teknik, og hent det så igen for hvert billede. For at hente kommentarerne for hvert billede kunne vi så skrive
- -- Henter alle kommentarerne til billede med image_id 1.
- SELECT * FROM comments WHERE image_id = 1 ORDER BY comment_id ASC;