Kommentar system

Tags:    php mysql

<< < 12 > >>
hej

jeg har vold meget lyst til at lave mit eget kommentar system men vil høre jer om i har lyst til at giv mig en start :)

Fold kodeboks ind/udHTML kode 

sådan er jeg start. :)

Sådan her ser min mysql ud;

Fold kodeboks ind/udSQL kode 

håber du / i vil hjælp mig videre?

17 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Ud fra det du har indtil videre så skal du gøre følgende:

HTML

add.php
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Jeg har ikke lavet noget validering, og heller ikke noget sikkerhed på det.
Det er åben som en si, for crossbrowser og sql-injektion.

Indlæg senest redigeret d. 06.12.2011 00:17 af Bruger #15663
Hej Jesper.

Hvad skal kommentar systemet anvendes til?

Det du er i gang med pt er kun at indsætte data i en database, men de relateres ikke til noget specifikt, som fx et billede eller en tekst osv.

Lad os sige det er til et billede.

Så kunne din database se således ud:

Image
- id (Primærnøgle)
- name
- path
- date

Comment
- id (Primærnøgle)
- name
- text
- date
- image_id (Fremmednøgle)

Da relationen mellem disse to er en til mange altså et billede til mange kommentare, kan vi nøjes med at sætte en henvisning i Comment tabellen og derved finde frem til hvilket billede netop denne kommentar tilhører.

jamen jeg havde tænkt mig at lave et lille et hvor jeg måske kun bygge videre på det så lave et snart et og så lave mere og mere på det det bliver sådan at man skal indsæt navn og noget tekst så blive det sendt da. :) det var sådan jeg havde tænkt mig ;D

Nu er du jo godt på vej, men det at hente kommentarerne frem kan også være tricky, især hvis man vil gøre det så effektivt som muligt.

Læs evt. her for inspiration.

Ud fra det du har indtil videre så skal du gøre følgende:

HTML

add.php

Jeg har ikke lavet noget validering, og heller ikke noget sikkerhed på det.
Det er åben som en si, for crossbrowser og sql-injektion.

Som @Daniel Mautone skriver som eksempel, kan du lave dit kommentar system. Man kan enten sende ens $_POST[] forsendelser over til en anden fil, eller til den samme. Hvis det skal være i den samme, kan du gøre således:

HTML

PHP

Indlæg senest redigeret d. 06.12.2011 11:15 af Bruger #16025
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'VALUES ('', 'hej', 'hej')' at line 1

Det kommer den frem og siger til mig ??

Indlæg senest redigeret d. 06.12.2011 13:58 af Bruger #16353
Nu er du jo godt på vej, men det at hente kommentarerne frem kan også være tricky, især hvis man vil gøre det så effektivt som muligt.

Læs evt. her for inspiration.

Den handler jo blot om at have et effektivt database design.

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'VALUES ('', 'hej', 'hej')' at line 1

Det kommer den frem og siger til mig ??

Der manglede lige lidt i sql'en.

Den skal hedde

Den handler jo blot om at have et effektivt database design.

Hmm, gør det artiklen eller min kommentar dårlig/ubehjælpsom?

På ingen måde Lars.

Vil først og fremmest sige at du skal finde ud af hvad kommentarerne skal være til (artikler, billeder etc). Herefter ville jeg begynde at lave min database model, med tilhørende relationer. Et eksempel kunne være et system, hvor der blev skrevet kommentarer til billeder. Vi kan nu ved at benytte normalformerne eller anden metode lave vores database model og herefter konstruere tabellerne i din database. Et eksempel på hvordan databasen kunne være, var at vi havde en tabel med billedets filnavn, samt en tabel der indeholdt kommentarerne, med en foreign key til billedet. I mit eksempel vil relationen være en til mange, da et billede kan have mange kommentarer, men en kommentar, vil altid kun høre til et bestemt billede. SQL koden kunne f.eks. se således ud

Når du så har din database model, kan du lave noget PHP kode (eller hvad du benytter), til at lave kommentarsystemet. Dette er simpelt indsæt til databasen teknik, og hent det så igen for hvert billede. For at hente kommentarerne for hvert billede kunne vi så skrive

<< < 12 > >>
t