Hejsa igen Christian
Beklager der gik så lang tid før jeg kom tilbage, men havde ærlig talt en smule travlt. Håber du har fået dit problem løst, men ellers vil jeg komme med lidt start til nogle forslag der måske kan gøre det bedre og nemmere for dig.
Jeg vil starte med at sige at dette indlæg nok vil blive rettet i det nye år (eller tilføjet et nyt hvis du svarer) fordi jeg sidder på en maskine uden Visual Studio så koden bliver lidt begrænset.Jeg ville foreslå at istedet for at samle det hele i en tekstfil så spred det ud over flere filer.
Og hvis du har behov for at at nemt få indlæst mange filer så lav en fil hvori du skriver filnavnene i.
Det er lettere at læse for dig ved at have en fil med alle data til en enkelt tabel.
Derfor foreslår jeg dig at du benytter CSV-filer af den simple grund at det er effektivt og hvis du senere hen gerne vil benytte en database istedet så er en CSV-fil rigtigt nem at indlæse dertil.
Det du skal være opmærksom på er at den første linie er der hvor du skriver overskrifterne på dine kolonner og så er de semikolonseparerede ( ; ). Det er også nemt at ændre indhold til disse filer da Excel kan læse denne type fil og gøre det nemt for dig at rette indholdet da Excel strukturerer det for dig i kolonner for dig.
Det første du ønsker er at lave en klasse der skal håndtere jobbet at læse værdierne fra din csv-fil. Om du så ønsker at der skal komme nogle objekter ud af det eller om der skal komme renne data er så op til dig selv. Oftest vil man lave specifikke objekter der passer til indholdet af CSV-filen og det der skal i tabellen, men hvis du skal lave noget der kan læse alle mulige forskellige data som ikke har en fast struktur du kender kan det også lade sig gøre.
Man kan sagtens lave noget der håndterer så mange kolloner der er i csv-filen selvom den er forskellig fra gang til gang (altså csv-fil til csv-fil), men hvis filerne har samme struktur ønsker man oftest at lave et objekt der passer til og viser denne struktur.
Det næste du skal lave er en klasse der bruges til at at opbygge din tabel og den skal bruges i samarbejde med den første klasse du har lavet for at få data ind i din tabel.
Derved letter du arbejdsgangen med at opbygge tabellen.
Når jeg får puttet noget kode herind skal jeg vise dig hvordan du laver overloads af metoder således du kan opbygge mere avancerede metoder. Det vil du tit kunne få brug for, og meget brugbart i objekt orientet programmering.Jeg kunne heller ikke undgå at se at du styler din tabel i din codebehind (.aspx.cs), men for at gøre det nemmere for dig selv med vedligeholdelse og ændringer så overvej at begynde at se på Cascading Style Sheet (CSS).
Her definerer du klasser som skrives med et punktum til start og så et navn, efterfulgt af tuborg-paranteser:
- .MinKlasse
- {
- background-color: red;
- border-top: 1px solid black;
- border-bottom: 1px solid black;
- }
Dette er et eksempel på en css-klasseFordelen ved at bruge denne css-fil er at at du i din kode kan henvise til denne klasse og du derved får stylet det du laver som der står beskrevet indeni.
Fordelen her er igen også at når du vil ændre farven en lille smule, gøre kolonner breddere eller andet, så kan du gøre dette et sted og det vil slå igennem alle steder du har brugt denne klasse. Sådan som din kode er nu ville du skulle rette flere steder for at skulle skifte den samme farve ud med en anden, og CSS ville dermed lette det for dig
Indlæg senest redigeret d. 31.12.2011 00:09 af Bruger #16651