Det gav mig en meget bedre forståelse i forhold til min videre udvikling af app'en, så på den konto tak.
Udgangspunktet var jo at vi skal videreudvikle på app'en, men det skal konstant ske ud fra kvantitative målinger, og i samarbejde med relevante samarbejdspartnere.
Hvad skal kildekoden bruges til?, og vil det være en bedre løsning af finde en udvikler som vil være med i vores projekt. For det lyder til at det kan blive en omkostningsfyldt affære.
Hvis det er muligt må du meget gerne forklare de funktionelle krav. For det område er stadigt utroligt uklart for mig.
Funktionelle krav er som den anden Brian skriver, de krav til funktioner som systemet skal have, fx. Send mail, opret bruger, vælg by, book hotel. Mens alle de ikke funktionelle krav er fx. Skal køre hurtigt, skal være sikkert, skal være brugervenligt osv. dvs. ting der er ud over det funktionelle (deraf ordet).
Kildekoden er lidt mere tricky. Kildekoden er hele jeres system! Det er den rå version af jeres system med det kode som udvikleren sidder og laver, det er typisk mange hundrede sider/filer med kode der skal udføre de funktionelle og ikke funktionelle krav. Det der sker er at man kører den rå kode gennem en maskine (compiler) og i den anden ende kommer selve det færdige program. Grunden til man typisk vil have kildekoden er hvis man skal ændre på noget efterfølgende, eller rette fejl. Hvis ikke du har kildekoden skal du hver gang ringe til den samme udvikler og høre om han har tid til at lave det ændringerne for dig. Hvis du selv har kildekoden kan du selv rette i kildekoden og lave nye funktioner eller rette fejl (Intet software er som regel fejlfrit) - eller du kan selv bestemme hvem du vil hyre til at lave ændringerne. Når ændringerne er lavet i kildekoden skal det igennem maskinen igen og du får så en ny version ud som du kan sende ud til folk som en ny version (version 2.0, 3.0, 4.0 osv.)
Som med alt andet der produceres (dokumenter, billeder, bøger, musik, video, osv) så er det den der skaber værket der har ophavsretten til det. Han ejer således kildekoden, med mindre du køber den af ham OG FÅR DET PÅ PAPIR AT DU NU EJER DET. Det eneste man får som køber er en brugsret, du ejer fx. heller ikke eks. windows eller word på din maskine. Udvikleren skal typisk have mere for programmet hvis også han sælger kildekoden, han mister måske forretningen med at vedligeholde det, eller han mister muligheden til at sælge det til andre (det må han gerne selvom du har betalt for det - han ejer det jo). Jeg tager eksempelvis selv mellem 25% og 30% mere for software jeg sælger, hvis kildekoden er med. Jeg er således heller ikke forpligtet til at vedligeholde noget bagefter, når du har skrevet under på at det virker tilfredsstillende og efter dine funktionelle og ikke funktionelle krav.