Send email indeholdende form-data

Tags:    php javascript html

Hej igen :)
Jeg er rendt ind i nogle problemer med min hjemmeside.

Jeg har en hjemmeside hvor jeg har indbygget paypals minicart; som er en smart minicart baseret på javascript, som når implementeret ordentligt opdaterer ens kurv når man tilføjer varer og når man er færdig kan man sige checkout. Brugeren bliver så sendt til: https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr. Her kan brugeren se hvad han har lagt i sin indkøbskurv og vælge enten at betale over sin paypal-konto ved at logge ind eller betale med kort.
Jeg har været meget glad for denne tilføjelse og den virker upåklageligt.

Men-
Nu har oprettet en member restricted del til min side hvor man skal bruge brugernavn og password for at logge ind. Disse kunder har specielle varer kun for dem og de ønsker heller ikke at betale for disse varer via paypal.
Det der i stedet skal gøres er at der skal sendes en email til undertegnede når de er færdige med at handle (evt. tilføje en ny knap til dette), sådan at jeg kan sende dem en ordentlig faktura.
Jeg har læst lidt om det og jeg tror jeg skal bruge noget med noget request.form og så requeste det specifikke form-indhold som bliver posted.

Så for at opsummere:
Jeg har en medlemsside hvor der er nogle varer til salg. Siden gør brug af et javascript som dynamisk opdaterer kurven med varer. Som det er nu, når man trykker checkout, bliver kunden sendt til Paypals side. Jeg vil dog i stedet gerne have sendt en email med detaljerne.

Jeg har spurgt inde på Paypal og de siger at det godt kan lade sig gøre og nævner noget med at ændre Action-URL'en fra Paypals side til en side jeg selv laver hvor jeg opfanger form-indholdet og vidersender det til en email.

Beklager den lange smøre, vil bare sørge for at jeg får det hele med :)

Hvis I skal bruge kode eller anden information må I sige til.
Tak til alle der kan være behjælpelige.

6 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej

Du laver som du selv siger en ekstra knap, hvor du sætter denne til at submit din form som en post til et php dokument. Det dokument skal du så sætte til at behandle post-dataen, så du får opbygget en variabel med det tekst du vil have.

Nu ved jeg af gode grunde ikke hvordan din indkøbskurv er lavet, men formoder at der er noget, der indeholder et array af varer og deres antal.

Når du har fået lavet din tekst til e-mail, sender du den, ved hjælp af mail($modtager, $emne, $tekst, $headers);

Mere er der egentlig ikke i det.. håber du kunne bruge det til noget :)

Hej Nicki, mange tak for svar.

Inden jeg begiver mig ud i noget kompliceret noget med opsætning af mail osv. vil jeg gerne være sikker på at jeg overhovedet kan læse data'ene.
Hvis jeg nu bare ville spytte alt form-dataene ud som tekst på en ny side, hvordan ville du så bære dig ad med det?
Det er derfor jeg nævner request.form, som angiveligt skulle kunne tage form-dataene og behandle dem. Her bliver det foreslået at lave et VB-asp-script, f.eks. ligesom det her:
Fold kodeboks ind/udVBScript kode 

taget her fra.

Jeg linker her til minicarten og en demo så du/I kan se hvad det er jeg mener: https://minicart.paypal-labs.com/#tab=setup

På indkøbssiden har jeg så bare opsat en simpel post form som sender oplysninger såsom varenummer, størrelse osv.

Kan du/I se noget ud fra koden som hjælper?

mvh og tak for svar:
Morten

Vent, er det php som du har skrevet i tag, eller asp som du poster der?

Siden er php. Årsagen til at det er en php side er at jeg benytter mig af session_register da det er en member-restriced side.
I denne php-side har jeg en form-tabel som er sat op som "post".
Det der står i tag i mit indlæg er VB og det er som sagt fordi jeg har forsøgt mig med at lave request.form på en ny side som gerne skulle spytte indholdet af min form ud. Det er det der bliver foreslået på den side jeg linker til.
Jeg kan dog ikke få det til at fungere, så jeg er i tvivl om om jeg overser noget essentielt. Burde jeg ikke kunne tage og vidersende form-dataene ved at ændre "action"?.

mvh
Morten

Hej Morten.

Må jeg spørge hvorfor du ikke laver det sådan at når det er fra den specielle afdeling så smider kunderne det i kurven, og når du går til checkout så indtaster de alm oplysninger (navn, adresse, mail) og de oplysninger samt orde gemmes i en db, og fra den db har du et system hvor du kan se alle de specielle handler og ændre status på dem.
Det jeg undre mig over, det virker ikke som om der er noget back-end på dit system.

Hej Daniel

Det er også det jeg forsøger på. I stedet for som du foreslår at kunderne selv skal indtaste oplysningerne på en side de bliver redirected til, så vil jeg blot at der bliver redirected til et script som parser de data der er indeholdende i formen og sender en mail med netop de oplysninger.
Der er jo heller ingen grund til at kunden indtaster oplysninger der allerede ligger i databasen og som f.eks. bliver brugt til at lave session_register på medlemssiderne.

Problemet synes at være den måde min cart behandler de data der bliver sendt fra formen. Hvis jeg kører uden om carten kan jeg godt få opfanget dataene i et php-script når der bliver trykket submit til formen, men jeg så helst at det kørte igennem carten da det for det første ser mere professionelt ud, men også opdaterer prisen løbende.
Som jeg kan tyde det hele så tager carten og gemmer dataene fra formen i et eller andet form for array. Jeg kan bare ikke gennemskue hvad og hvordan jeg så reverser det.

Håber det giver lidt mening. Måske hvis jeg postede koden til det javascript som carten er baseret på vil det hjælpe. Det er bare et rigtig langt script :)

mvh
Morten

t