Aftale, stemmer kommer efter 00:00
Da kunder bestiller varer gennem et andet system, som jeg ikke skal beskrive.
Så kan jeg da ikke tilføje i tilstandsdiagrammet, kunde køber?
eller for en erhvervskunde: erhvervskunde oprettes?
Da jeg har de 3 klasser, kunde, privatkunde og erhverskunde?
Eller kan jeg?
I klassen lokation har jeg valgt attributter som:
lokations navn, lokationsnr.
Som hændelse: vare indsat, vare plukket.
Er det fornuftigt?
Husk lige på dine "is a" relationer. Hvad er forskellen på en kunde, en privatkunde og en erhvervskunde. Husk at bruge nedarvning til dine kunder. Dvs. du skal sikkert have en klasse der hedder kunde, med alt det der er fælles for kunde, privatkunde og erhvervskunde. Så skal både privatkunde og erhvervskunde nedarve fra kunde. Du skal vel ikke bruge klassen "kunde" til noget - kun de to andre?
Hvis du har ordrer i dit system kan du godt arbejde med dem, de kan bare ikke lave tilstandsdiagrammer med dem. Du kan jo godt have dem med i dit use-case diagram som eksterne systemer (systemet med ordrene) og så interagere med det system som alt muligt andet. Det betyder også at du godt kan tilgå det fra dit system.
Mht. ordrer kunne det tænkes at der ikke er så meget "kød" på det, jeg går ud fra at det er i "regnskabssystemet" det skal laves, dvs. uden for dit scope. MEn da du skal interagere med det andet system, kan du jo sagtens bruge ordrene. Fx. en use case: "Medarbejder plukker ordre", dvs. du ændrer ikke på ordrens _indhold_, men du kan skifte dens "tilstand" som "afventer plukning", "plukket", "afsendt", "restordre".
Så kunne et tilstandsdiagram se således ud:
Ordre Modtaget
---------------
Ordre afventer plukning
Ordre Plukket / Ordre (vare) restordre
Ordre Afsendt
Indlæg senest redigeret d. 20.11.2011 20:24 af Bruger #2730