Hmm.... det lyder lidt som en af de opgaver vi havde dengang jeg læste datamatiker :-)
Du skal lave en klasse der hedder bolig. Den klasse skal så have attributter der beskriver alle de ting du skal vide om boligen (haveareal og så videre - og selvfølgelig set og get metoder til alle attributter) så laver du et Array af typen Bolig (ligesom din klasse hedder - det vil sige at du har fortalt at dit array kommer til at indeholde Bolig klasser/objekter) herefter instantierer du dit array (laver et nyt) med plads til 100 boliger.... beklager hvis det følgende kode ikke er 100% korrekt til Java (det er mange år siden jeg har kodet Java, men ideen skulle være der.
public class Bolig
{
private int haveareal;
private int string adresse;
//find selv på flere
//laver ingen constructor, man kan vælge at lave en, men i
//dette tilfælde er det ikke nødvendigt.
//set og get metoder
public void setHaveareal(string newHaveareal)
{
haveareal = newHaveareal;
}
public string getHaveareal()
{
return haveareal;
}
//set og get metoder laves også for alle de andre attributter
}
et andet sted i din kode (fx. i din main) skal du så lave dit array og smide et Bolig Objekt derind:
//Laver et nyt Array der kan indeholde Bolig objekter
//og sætter størrelsen til 100
Bolig[] boligarray = new Bolig[100];
//laver et nyt Bolig Objekt
Bolig myBolig = new Bolit();
myBolig.setHaveareal(50);
//indsætter myBolig (vores nye BoligObjekt) ind i arrayet på
//plads 0
boligarray[0] = myBolig;
Håber det kunne bruges....
(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)
Hej igen.
Jeg glemte vist at fortælle at opgaven lyder på, jeg skal bruge tre klasser, som ligger i et arve-hierarki. Altså Bolig som har de to klasser lejlighed og Hus under sig.
Ovenstående er fint nok, men jeg tror jeg løber ind i problemer, med at kalde hhv. Lejlighed og Hus, når der bliver tastet noget ind.
Klassen Lejlighed har nogle 'funktioner' som Hus ikke har og omvendt. Fx. har klassen Lejlighed funktionen findEtage(), men det har klassen Hus jo ikke... Hvordan sikrer jeg mig, at jeg får kaldt den rigtige funktion, når bruger indtaster oplysninger på skærmen??
Jeg har forsøgt at lave det således, men jeg ved ikke om det er rigtigt (jeg har heller ikke testet det endnu ;o)
Bolig[] boligarray = new Bolig[100];
boligarray = new Lejlighed();
boligarray = new Hus();
for (int i = 0; i < boligarray.length; i++) {
int type = boligarray
.findType();
double pris = boligarray.beregnPris();
char adresse = boligarray.findAdresse();
double areal = boligarray.findAreal();
int etage = boligarray.findEtage();
int hareal = boligarray.haveAreal();
}