Array.... hjælp!

Tags:    java

Hej.
Jeg er temmelig ny indenfor programmering af Java, så jeg håber, nogen kan hjælpe mig.

Jeg har fået til opgave at lave en liste i form af et array med plads til 100 boliger. For hver bolig skal der være følgende oplysninger:
-adresse
- type (om det er en lejlighed eller et hus)
- areal
- etage eller haveareal (afhængig af typen)
- pris.

Det er meningen, at man skal kunne lave udtræk på fx. hvor mange lejligheder, der er i arrayet, eller det samlede haveareal i arrayet.
I mit lille hoved kan jeg ikke få det til at hænge sammen, hvis der for hver 'plads' i arrayet, skal være ovenstående indhold!? Hvordan kan jeg så lave de udtræk??

Er der nogen der kan give mig en idé?? (eller endnu bedre, et eksempel?? ;O)
Jeg har lidt travlt, for jeg skal faktiskt være færdig i morgen!!

På forhånd mange tak for hjælpen og fortsat god dag!! :o)

Mvh. Trine

3 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hmm.... det lyder lidt som en af de opgaver vi havde dengang jeg læste datamatiker :-)

Du skal lave en klasse der hedder bolig. Den klasse skal så have attributter der beskriver alle de ting du skal vide om boligen (haveareal og så videre - og selvfølgelig set og get metoder til alle attributter) så laver du et Array af typen Bolig (ligesom din klasse hedder - det vil sige at du har fortalt at dit array kommer til at indeholde Bolig klasser/objekter) herefter instantierer du dit array (laver et nyt) med plads til 100 boliger.... beklager hvis det følgende kode ikke er 100% korrekt til Java (det er mange år siden jeg har kodet Java, men ideen skulle være der.

Fold kodeboks ind/udKode 

et andet sted i din kode (fx. i din main) skal du så lave dit array og smide et Bolig Objekt derind:

Fold kodeboks ind/udKode 

Håber det kunne bruges....

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)

Hmm.... det lyder lidt som en af de opgaver vi havde dengang jeg læste datamatiker :-)

Du skal lave en klasse der hedder bolig. Den klasse skal så have attributter der beskriver alle de ting du skal vide om boligen (haveareal og så videre - og selvfølgelig set og get metoder til alle attributter) så laver du et Array af typen Bolig (ligesom din klasse hedder - det vil sige at du har fortalt at dit array kommer til at indeholde Bolig klasser/objekter) herefter instantierer du dit array (laver et nyt) med plads til 100 boliger.... beklager hvis det følgende kode ikke er 100% korrekt til Java (det er mange år siden jeg har kodet Java, men ideen skulle være der.

Fold kodeboks ind/udKode 

et andet sted i din kode (fx. i din main) skal du så lave dit array og smide et Bolig Objekt derind:

Fold kodeboks ind/udKode 

Håber det kunne bruges....

Hej igen.

Jeg glemte vist at fortælle at opgaven lyder på, jeg skal bruge tre klasser, som ligger i et arve-hierarki. Altså Bolig som har de to klasser lejlighed og Hus under sig.
Ovenstående er fint nok, men jeg tror jeg løber ind i problemer, med at kalde hhv. Lejlighed og Hus, når der bliver tastet noget ind.
Klassen Lejlighed har nogle 'funktioner' som Hus ikke har og omvendt. Fx. har klassen Lejlighed funktionen findEtage(), men det har klassen Hus jo ikke... Hvordan sikrer jeg mig, at jeg får kaldt den rigtige funktion, når bruger indtaster oplysninger på skærmen??
Jeg har forsøgt at lave det således, men jeg ved ikke om det er rigtigt (jeg har heller ikke testet det endnu ;o)

Bolig[] boligarray = new Bolig[100];
boligarray = new Lejlighed();
boligarray = new Hus();

for (int i = 0; i < boligarray.length; i++) {
int type = boligarray.findType();
double pris = boligarray.beregnPris();
char adresse = boligarray.findAdresse();
double areal = boligarray.findAreal();
int etage = boligarray.findEtage();
int hareal = boligarray.haveAreal();
}

Når brugeren indtaster nogle informationer i dit skærmbillede ved du godt hvilken type det er brugeren oprettet, da der er ekstra informationer ved en lejlighed som ikke findes ved et hus. Du kan eventuelt vælge at lave 2 arrays eet til lejligheder og eet til huse, eller du kan vælge at lave en abstrakt klasse Bolig, hvor hus og lejlighed arver fra... problemet med de ekstra funktioner på lejlighed kan eventuelt laves ved at spørge på en bolig hvilken type den reelt er, det kan du vel spørge på (er det ikke det findType funktionen gør?) og så ud fra type gøre enten det ene eller det andet... Hvis du SKAL arbejde med Array skal du sikket lave nogle hjælpefunktioner til at indsætte på sidste plads i listen og finde ud af hvor mange der er i listen og så videre. Alternativt kan du måske implementere det i en Vector i stedet.

Efterhånden som du får udfyldt dit array med Bolig objekter, kan du finde ud af hvor mange der er lejligheder, henholdsvis huse ved at gøre noget lignende dette:
Fold kodeboks ind/udKode 

Hmmm.... udviklerens tråde kan ikke finde ud af [j] erstat j med i, så er det nemlig italics, håber det alligevel giver mening

[Redigeret d. 14/11-04 14:42:25 af Brian Hvarregaard]

[Redigeret d. 14/11-04 14:44:00 af Brian Hvarregaard]

[Redigeret d. 14/11-04 14:44:17 af Brian Hvarregaard]

t