@Brian,
Jeg bliver altid budt at optimere et system mest muligt, uanset om det er hjemmeside eller et større system. Eksempelvis sad jeg med Gratis Danmark portalen, som både var grafisk tung og kodemæssigt et enormt system. Kodeoptimering er jo lige til, men det viste sig også at de mange requests til grafikfiler forårsagede et tidsmæssigt load.
Men lad os bare tage et regnestykke på Jakobs side.
Nu bruger min computer ca. 117ms på at hente og rendere et enkelt menupunkt. Ser vi på IE og Firefox kun kan åbne to requests af gangen (ved ikke om dette er ændret i de seneste versioner), og kigger på jakobs fem menupunkter. Så når vi frem til at skulle gange ovenstående med tre. Altså ca. 350ms. Havde vi ti billeder, ganger vi med fem og når 585ms. Altså et halvt sekund.
Samler vi alle billederne til en fil - skal vi kun bekymre os om denne. Det kan godt blive lidt større, så lad os bare gætte på at requested nu ta'r 150ms. Jeg ville ikke skyde det højere og det er grundet at der bl.a. spares på meta informationer. Ligeledes er der nu også et request ledigt til et hente et andet vigtigt billede, eller et stylesheet.
Jakobs side bruger allerede 400ms bare det indhold der er. 200ms går til server respons.
Til sammenligning bruger eb.dk 300ms på serverrespons, og de sidste 5.9sekunder bruges på billeder...
sek hvis man kunne skære ned på de ca. 316 requests.