Mail system php

Tags:    php html mysql

<< < 12 > >>
Heej alle

Jeg er igang med et MEGET lille besked system :)
Jeg er gået lidt istå da jeg ikke rigtig kan få en værdi ind i min mysql som jeg gerne vil.

Jeg har dette kode
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

$to = Personen det er til's id (Kan jeg sagtens få)
$to_name = Personens det er til's fuldenavn (Kan jeg ikke få)
$session_id = Personen der sender's id(Kan jeg sagtens få)
$from_name = Personen der sender's fuldenavn (Kan jeg sagtens få)
$message = Beskeden (Kan jeg sagtens få)
$date = Datoen (Kan jeg sagtens få)

Jeg kan ikke få fat i $to_name, altså Personens det er til's fuldenavn.
Er der nogen der kan hjælpe mig?

Hvis i ikke forstår det jeg skriver, eller noget andet, skriver i bare. :)

Indlæg senest redigeret d. 23.10.2011 23:55 af Bruger #16662
13 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Et form element kan som udgangspunkt kun sende én værdi med sig. For select elementet er det værdien i value der bliver sendt afsted, men eftersom at din value er brugerens ID, så er det jo blot at slå navnet op ud fra det ID når du læser data fra din formular. Det giver et ekstra database kald, men det er næppe et problem i det her tilfælde :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Der står<select name="to"> men i din variable vil du hente to_name.

Det er rigtigt, men den skal være det :)
I $to henter jeg id'et på personen man skriver til..
I $to_name vil jeg hente personen man skriver til's fuldenavn :)

Ved du hvordan man kan dette :)

Hej Mathias.

Jeg ved godt at det ikke har så meget med dit spørgsmål at gøre, men jeg ville råde dig til at idet at du skal sende tid og dato op til databasen, så kan du nøjes med at sende time() op i en tabel, og så hive time() ud i forskellige formater, så vil det gøre det nemmere at redigere.

Send tid og dato:

Hentning af dato og tid

OBS! Koden er ikke gennemtestet!

Så kan du nemmere redigere ved hvordan tiden og datoen skal vises. Det vil jeg klart anbefale, men det bestemmer du jo selv :).

Kasper
Hvordan kan dette gøres?

Mathias, at slå brugeren op via ID? Det kan jeg da næsten ikke forestille mig at du ikke allerede har beskæftiget dig med? Du laver blot et SQL query med en WHERE part der siger id = $_POST['to'] (husk at sikre dig at det er et tal, for at beskytte imod SQL injections). Når du så har et row med den rigtige bruger kan du tilgå de data du mangler, fx navn. Dette skal naturligvis gøres samme sted som du henter resten af dataene, altså inde i dit if($_POST['submit']) statement.

Ovenstående burde give fin mening for dig, hvis du ellers selv har skrevet den kode du har postet, så prøv at skrive koden ud fra mit svar i stedet for at vente på at nogen poster en komplet, ready-to-copy-paste løsning. Det lærer man altså mere af :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Mange tak :)
Jeg forstod det bare ikke helt :)

Hvilken del af det forstod du ikke? Skal jeg forsøge at forklare det nærmere, eller venter du på at jeg eller andre poster en færdig løsning? :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Indlæg senest redigeret d. 25.10.2011 10:23 af Bruger #1
Forstod godt din anden besked, det var fordi jeg ikke forstod din første besked :)

Okay, super :). Har du så fået styr på det nu?

Mvh.

Kasper (TSW)

<< < 12 > >>
t