Vælg en "option" med php

Tags:    php html

Okay, det er længe siden jeg har været inde og spørge om hjælp hos jer udviklere, da jeg er blevet halv god til php.

Men nu er jeg stødt på et problem jeg ikke kan løse..

Jeg er ved at lave et forum fra bunden af. I dette forum er der selvfølgelig nogle kategorier, og alt muligt andet..

Når man så trykker sig ind under en kategori skal der være en knap hvor der står noget som "Opret tråd". Knappen føre så en over til den side hvor man opretter en tråd, men den har taget informationen om hvilken kategori man var i med sig og valgt en option i en select som er lige med den kategoris navn.

her er min form fra en kategori-side:
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

her er min opret-tråd-side:

Håber virkelig i kan se nogle fejl, for det kan jeg ikke :(
Og forresten den kommer heller ikke med nogle fejl, den vælge bare ikke den option som passer til den kategori man kom fra..

4 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Emil,

Umiddelbart virker det som om at du gør det på en HELT skæv måde :). Jeg har i hvert fald svært ved at se ideen i dit array som du så tilsyneladende starter tomt og fylder noget ind i en plads der svarer til dit kategori ID. Jeg vil i stedet foreslå at du har et array med kategorier og deres ID'er, enten fra databasen eller i en central fil (de fleste har fx en functions.php eller lignende, som de includer i alle deres filer). Dette array bruger du så til at lave en forbindelse imellem et tal og et kategori navn.

Hvis dine kategorier ikke har noget ID, men blot er en tekststreng der ligger direkte i din database sammen med forumtråden (hvilket som regel er en dårlig måde at gøre tingene på!), så har jeg svært ved at se hvad du skal med det array og de omgang if statements du bruger i toppen :). Men i så fald kan du blot lave et array af tekststrenge som du så løber igennem når du vil oprette din select boks. Det vigtigste er sådan set at du får samlet dine kategorier ét sted, ellers vil du helt sikkert få lavet rod i det på et tidspunkt.

Prøv at forklare lidt mere, så kan det være vi bedre kan hjælpe dig.

Mvh.

Kasper (TSW)

Indlæg senest redigeret d. 17.10.2011 13:18 af Bruger #1
Emil... når du er begyndt at være god til PHP, så er det jo netop at du skal være herinde for at hjælpe andre med deres problemer. :)

Kasper er inde på noget af det rigtig. Det ekstra array $options er lidt overflødigt, men kan agere workaround hvis man har fuld error_reporting slået til.

Har skrevet et forslag til hvordan jeg ville strukturere koden for at opnå et lignende resultat:
Fold kodeboks ind/udKode 

Hehe, tak for jeres svar :). Så går jeg igang med at prøve det ud :D

kig i øvrigt lidt på php switch i stedet for at lave mange "if" statements... det kan være nemmere...

nedenstående kode lånt fra w3schools

t