Side struktur med PHP

Tags:    php programmering struktur

Hej udviklere!

For nyligt er jeg begyndt på at udvikle i PHP, da vi er tre venner, som har starte et top secret projekt op! ;)

Jeg er nu nået til et lille spørgsmål; intet kode-spørgsmål, men!

Hvad anbefaler i? Flere sider i én side eller ikke?

Scenarie 1:
index.php
login.php
create-user.php
create-user-execute.php
user-created.php

Eller scenarie 2:
index.php
users.php?page=login
users.php?page=create
users.php?page=createexec
users.php?page=created
login.php

Ser frem til at høre hvad der kan anbefales samt hvorfor.

Mvh,
Rai.

6 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Kasper: godt du nævner URL rewriting. Kan jeg vha. htaccess gøre, så min adressebar konstant er "http://www.mit-domæne.dk/ ?

Nej det er lidt den anden vej det fungerer: Der står én ting i adressebaren, men kaldet bliver sendt videre til en fil du vælger. Du kan altså tage kald fra fx mit-domæne.dk/adresse1/ og mit-domæne.dk/adresse2/ og pege dem på samme fil, fx din index fil.

Det med at URL'en i browseren ikke ændrer sig kan du opnå via frames, men jeg vil bestemt ikke anbefale det! Det giver et par alvorlige usability problemer, og så er der bare ikke nogen god grund til at gøre det :). Sørg hellere for at lave nogle pæne URL's, der fortæller brugeren hvad han kigger på, samtidig med at Google & co. kan lide det.

Mvh.

Kasper (TSW)

Indlæg senest redigeret d. 11.10.2011 14:24 af Bruger #1
Jeg ville mene at det er bedst at have flere sidder af 2 grunde.

1) Det giver et bedre overblik, og gør det nemmere at arbejde flere på forskellige dokumenter.

2) Det har muligheden for at give bedre SEO, da man ved at linke til interne sidder, kan forbedre sin page rank.

3) Der er alligevel mulighed for at lave <iframes> eller frameset, hvor man kan have flere sidder, på en enkelt sidde

Vil sige at det er lidt fungerer ligesom at dele sin kode op i klasser, som Kevin skriver, det er nemmere at overskue, og faktisk også nemmere at finde der hvor man skal rette, i tilfælde af bugs/fejl.

Så helt klart hold jer til scenario 1, medmindre at jeres side ikke er så stor, så kunne scenario 2 godt være en løsning. Det gælder om at de-komposerer med måde :P

Jeg bruger personligt metode nummer 1 når jeg laver websites med PHP. I hver side includer jeg så en fast top og bund, som er ens for alle sider. Sådan har jeg stort set altid gjort, og jeg synes tadig at det fungerer glimrende :). SEO mæssigt er det også lidt bedre, om end man via URL rewriting kan eliminere den forskel ret let :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Hej alle,

Mange tak for svarene! Kan jo klart og tydeligt høre, at det er metode nr. 1 det bliver :)

Kasper: godt du nævner URL rewriting. Kan jeg vha. htaccess gøre, så min adressebar konstant er "http://www.mit-domæne.dk/ ?

Mvh,
Rai.

Jeg er stor fortaler for at køre alting igennem en front controller(index.php) med url-elementer der så fortæller PHP-koden, hvilke klasser der skal læses ind for at generere output, hvorefter det færdige, sidespecifikke output sendes til en template-klasse, der outputter HTML med det indlæste output.

At have seperate filer, og så inkludere top/bund stuff er helt fint, og klart anbefalelsesværdigt for en begynder, men det giver slet ikke ligeså godt overblik og genbrugelighed som at have en OOP-struktur med seperation mellem layout og kode(og også gerne data).

t