Hej Anders.
Jeg skrev selv også om kryptologi som studieretningsopgave og har også beskæftiget mig med kryptologi igennem mit studie på universitetet.
Jeg vil anbefale fagene Matematik og Historie, frem for fysik. For fysik har intet med Matematik at gøre. Jeg vil personligt ikke gå ind på kvantecomputere. Det er for stort et emne.
KryptologiRSA er super, men kan være hård, da der er masser af talteori. Andre emner kan er også interessante:
- Hvordan finder man primtal? - Miller Rabin Algoritme
- El-Gamal er efter min mening en meget mere forståelig kryptering end RSA. Krypteringen er sikker ved den bruger noget der hedder: Discrete Logarithm Problem modulo p.
- Diffie-Hellman key agreement er en måde hvor to personer kan udveksle nøgler (til krypteringer) imellem sig, så de kan sende privat til hinanden
- Secret Sharing
Historie delenOg syntes ikke nødvendigvis at du skal snakke om Kryptologi i "gamle dage" men du kunne snakke om nødvendigheden for krypteringer i moderne samfund - og endnu vigtigere Digital Signatur.
Som punkter du kunne komme ind på kan der tænkes:
- Amerika og andre landes politik i forhold til krypteringer.
For eksempel USA prøver nemlig at begrænse avancerede krypterings teknologi til øvrige lande.
- Krypteringer vs. efterretningstjenester.
Stater ønsker krypteringer til at beskytte privatlivets fred og erhvervs hemmeligheder. Men ønsker også at staten kan følge med.
God litteratur:
Super god bog på dansk:
Kryptologi - fra viden til videnskab af Knud Nissen.
Alternativt har jeg en pdf-bog omkring alle de emner jeg nævner ovenfor, som vi bruge da jeg læste kryptologi.
Hvis du har nogen problemer med emnet, er du velkommen til at skrive til mig. Kan være jeg kan støve min gamle viden frem igen
Indlæg senest redigeret d. 09.10.2011 10:27 af Bruger #5097