Hvad er fremtiden inden for web-programmering

Tags:    web-udvikling

Hej.

Jeg har tænkt mig at prøve at lære at lave hjemmesider. Men jeg ved ikke helt hvilket sprog jeg skal lære, når jeg har lært html. Skal det være javascript asp.net, eller bare php css og html?? kort sagt hvad er fremtiden inden for web programmering?

Mvh Christoffer

55 svar postet i denne tråd vises herunder
9 indlæg har modtaget i alt 34 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Men Windows markedet bliver mindre og mindre (ja, det er stadig stort), mens Linux/Mac bliver større, plus vi går mere og mere over til tablets og andre håndholdte, så det er allerede i dag ikke særlig smart at lave Windows only udvikling, og i fremtiden bliver det endnu mindre smart.

Kan lide din holdning, men desværre holder den ikke 100% stik, ja ganske vist bliver Linux/Mac større og Windows mindre, men det er ikke betydeligt.
http://w3schools.com/browsers/browsers_os.asp
Tag et eksempel som dette: Windows har pt. 86,6% og Linux/Mac 12,4% tilsammen. Linux er steget med 0.3% og Mac 1,5% fra August 2010 og til nu :-)
Jeg er ikke selv særlig tilhænger af Windows, hvis det var muligt for mig at køre Linux gjorde jeg det! :-)

Indlæg senest redigeret d. 11.09.2011 01:09 af Bruger #16767
Så ved at vælge Mac/Linux fra så vælger du også at markedet for din software skal være 12,4 % mindre. 12 % er sgi da en ikke ubetydelig andel.

Hvor stor markedet reelt er, afhænger selvfølgelig også af, hvilken type program vi, snakker om. Hvis det er software henvendt til vores forældre, så er Windows mere dominerende, men hvis det er software til netværks fejlfinding, så er *nix markedet større end Windows.

Men, under alle omstændigheder er det lidt ærgerligt at vælge et marked fra på baggrund af valg af teknologi, hvis det ikke er nødvendigt.

Så I synes altså at jeg skal vælge php?? men samtidig skriver i jo også at windows åbenbart sidder på 86 % af markedet, derfor er asp.net mest efter spurgt?? Men kan man ikke bare vælge php, for jeg skal ikke lave windows aps foreløbig eller hvad??

Næste semester skal vi lære JSP, det er der godt nok ikke den store fremtid ift. PHP :(

Du kan komme rigtig langt med lynda.com's tutorials indenfor grundlæggende webteknologier som HTML, CSS, Javascript og PHP.

Fordelen (på begynder niveau) ved at tage fat i fx java er at der er rigtig godt undervisnings- og opgavemateriale på nettet, der giver dig en bedre forståelse af metode, datatyper m.m.

Se fx Mehran Sahamis underholdende forelæsninger :bounce:
Link til java videoer

Indlæg senest redigeret d. 11.09.2011 13:02 af Bruger #16775
PHP ligger på serversiden, og kan køre på både Windows og Linux, men fordi det er på serversiden er det ikke noget, brugerne skal bekymre sig om.

Fraktalen, Java og JSP er meget brugt i enterprise setups (banker og den slags), og det er der ikke meget, der ser ud til at ændre på. Skulle man tro talerne på GOTO konferencen, så bruges der ikke andet end Java, så det er der nu ganske stor både nutid og fremtid i.

1. HTML 5
2. CSS
3. JavaScript
4. jQuery

Det skal desuden lige nævnes at google snart hvis ikke allerede lancere et nyt webprogrammerings sprog som hedder "Dart" ved ikke helt hvad det kan, men det vil fremtiden vise :)

Og PHP selvfølgelig, var lige ved at glemme det :)

Indlæg senest redigeret d. 13.09.2011 18:06 af Bruger #16172
Fremtiden er vel det samme som vi har brugt i lang tid bare i nyere versioner som giver nye muligheder.

HTML kommer du ikke uden om hvis du vil lave hjemmesider og lige i øjeblikket er HTML 5 ved at være færdig og der er rigtig mange spændende ting i så alene HTML 5 kan du bruge lang tid på at lære.

CSS bruger du til at få din hjemmeside til at se fin ud.

javascript skal du bruge til mange af de nye HTML 5 koder.

Server side sprog som PHP er ikke en nødvendighed så det kan du lære som det sidste når du har styr på HTML, CSS og javascript.

En ting som jeg syns er rigtig spændende er <canvas> tagget hvor man med javascript kan tegne 3d grafik med WebGL sådan at man kan lave en hjemmeside som har en 3d verden og det uden plugins.

Jeg bruger selv HTML, CSS, javascript og PHP.

Jeg er ikke så god til javascript fordi jeg før i tiden havde dårlige oplevelser med browsere som crashede og jeg syns javascript kode meget tid virkede dårligt og langsomt og ustabilt.
Men det lader til at det er en nødvendighed at bruge javascript til for eksempel <canvas>.

Hvis du har et hurtigt grafikkort så prøv og hent den seneste firefox og se om du kan få den her side til at virke : http://videos.mozilla.org/serv/mozhacks/flight-of-the-navigator/

Så prøv og forstil dig man har sådan en hjemmeside hvor man kan flyve rundt i en 3d verden. Det tror jeg er fremtiden. Og det er så lavet med HTML og javascript.

Når man siger man programmere hjemmesider i c#, mener man så asp.net eller selve c#? Og jeg synes ikke I har nævnt JSP, er det helt ud dødt? Sidst men ikke mindst, hvad er der nogen forskel på asp og asp.net :D?

Når man siger man programmere hjemmesider i c#, mener man så asp.net eller selve c#? Og jeg synes ikke I har nævnt JSP, er det helt ud dødt? Sidst men ikke mindst, hvad er der nogen forskel på asp og asp.net :D?

ASP.NET er måden som man laver hjemmesider i .NET på, en et regulært website, webform-applikation eller MVC-sider.. Om man her så vælger at bruge C#, VB.NET eller andet sprog fra .NET-frameworket er sit eget valg..

Og ja, der er meget stor forskel på ASP og ASP.NET... umiddelbart er de efter min mening ikke sammenlignelige...

@Nicky... selvfølgelig er de jo ikke sammenlignelige... ASP er et sprog, ASP.NET er et framework. :)
Det svarer nogenlunde til Ruby, og Ruby on Rails eller PHP, og PHP.Zend :)

http://en.wikipedia.org/wiki/ASP.NET

t