Hvad er fremtiden inden for web-programmering

Tags:    web-udvikling

Hej.

Jeg har tænkt mig at prøve at lære at lave hjemmesider. Men jeg ved ikke helt hvilket sprog jeg skal lære, når jeg har lært html. Skal det være javascript asp.net, eller bare php css og html?? kort sagt hvad er fremtiden inden for web programmering?

Mvh Christoffer

55 svar postet i denne tråd vises herunder
9 indlæg har modtaget i alt 34 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato

Well...der er jo masser af svar. Nogle rigtig gode nogen endda, men når nogen siger noget, som jeg er uenig i, så siger jeg til...og så siger de naturligvis, at jeg tager fejl, og så ruller bolden frem og tilbage :-)

Der har netop ikke været et svar, der har været en masse indvendinger om hvorfor der var grund til, at vælge det ene frem for det andet, det er også fint nok.
Men jeg ved af personlig erfaring, at selvom det kan være rart at vide hvorfor det ene er bedre end det andet, glemmer folk sku tit at give et endeligt svar..
Det er ski også ligemeget, nu har jeg uddelt min mening, og så synes jeg ikke at "bolden" burde rulle mere frem og tilbage :-)

ASP.NET, REST (og derfor også ROA). CSS og XHTML skal man kunne.

For min skyld, må I med glæde diskutere. Jeg kan på den måde forholde mig kritisk til de forskellige bud med alle disse forskellige argumenter I har :D!

Det første svar på tråden var fra Valdemar. Meget konkret sagde han (frit fra hukommelsen) "Du skal kunne HTML og CSS...derefter ASP.Net eller PHP, derefter JavaScript"

Nemmerlig ;)

Er du til frontend udvikling bør du også have øje for grafik og æstetik, så noget så uteknisk som at kunne tegne vil være godt.

Og det kunne ikke være mere sandt :)

---

Udover det, så vil jeg mene at html/css er basic for alt web halløj, derefter kan man vælge om man vil bruge lidt javascript her og der, men, javascript erstatter altså ikke muligheden for at lave dynamiske websider på samme måde som ASP.NET eller PHP (Som jeg gør mig i), efter Min mening.

Udover det, så kan man altid vælge at bruge SQL som lagering/Database.

----

Derefter vil jeg give Brian H ret i det med Outsourcing, jeg gør det selv, især med de opgaver jeg inten selv ikke lige gider at arbejde med, eller som er for lette til at jeg gider at bruge tid på det...

Det kan så give et rutine problem, fordi man kan nemt glemme hvad den ene funktion gør...

Igen, det er kun hvis du spørger mig...

Men hvis jeg senere vil lære mysql, er php så ikke en god ide? Eller kan man godt bruge mysql uden php? kender i ellers andre databaseprogrammer man bruge fx javascript i ?

mvh Christoffer

Node.js har vist drivere til de fleste, men MySQL kan bruges med ca. alle sprog.

okay, jeg synes bare altid at MySQL bliver nævnt i php sammenhæng. Og jeg har i denne debat forstået at man skulle vælge asp.net istedet for PHP?

Om du bruger asp.net eller php er lidt en smagssag. Vælg det, som passer dig bedst, de kan ca. det samme.

PHP og MySQL bliver tit nævnt i samme sætning fordi de begge er opensource og derfor den naturlige sammensætning i Linux baserede miljøer. Sammen med Apache web serveren har du LAMP stakken (Linux Apache Mysql Php).

Personligt vil jeg ikke lære asp.net, fordi det er styret af Microsoft, og fordi jeg ikke bryder mig om syntaxen, men det er mit personlige valg.

Til gengæld har ASP.NET den kæmpe force, at du relativt let kan skifte til fx at lave win-applikationer.

Men Windows markedet bliver mindre og mindre (ja, det er stadig stort), mens Linux/Mac bliver større, plus vi går mere og mere over til tablets og andre håndholdte, så det er allerede i dag ikke særlig smart at lave Windows only udvikling, og i fremtiden bliver det endnu mindre smart.

t