Ja, jeg vil mene det er nødvendigt at lære CSS for at lave et ordenligt produkt.
HTMLBruges til opbygningen af siden. Jeg vil anbefale XHTML.
CSSBruges til at lave stylesheets på din side. Som det er i dag, så bliver alle farver, tekst-formateringer og i mange tilfælde side strukturen lavet her i. Men du kommer ikke udenom HTML.
Når du kan det, kan du begynde at overveje andre ting..
JavascriptKan lave interaktioner på siden, dvs. at du på klient siden kan udføre scripts der kan indlæse nyt indhold (f.eks. med AJAX), eller du kan ændre ting der på siden, udføre handlinger mm. jQuery er et godt Javascript library, hvilket kan hjælpe dig godt i gang.
Flash/SilverlightAnimationer, spil og applikationer kan laves her i, hvis det er sådan noget du vil. HTML5 kommer til at kunne klare mange af de ting også..
Skal din side kunne lagre informationer og hente dem, f.eks. fra en database, eller have andre evner, skal du i gang med server-side programmering.. der er mange muligheder, men for at nævne få:
PHPHar i mange år været et populært valg, og har en enkel syntax. Der er rigtig god dokumentation og kan som standard afvikles på en linux-server. Kan selvfølgelig også på Windows.
ASP.NETBenytter jeg selv, efter at have brugt PHP til mange projekter. Syntaxen i C# minder meget om PHP og Java, hvilket er en fordel hvis du vil kode Javascript. C# kan også bruges til Silverlight. Frameworket er meget udbygget og har mange muligheder, men synes det var sværere at komme i gang med første gang, i forhold til PHP.. afvikles primært på Windows-servere, men kan afvikles på linux med tredjeparts løsninger.
SQLEr det primære sprog til kommunikationen med databaser - MySQL og Microsoft SQL.
Du skal ikke kaste dig ud i andet end HTML og CSS til at starte med efter min mening. Når du har styr på det, kan du begynde på de andre ting. Hvad du vælger på server-siden er op til dig selv, der er gode og dårlige ting ved begge, og spørger du folk, er der mange holdninger og fordomme - lidt som ved religion.
Håber det hjalp lidt
God læselyst!
Indlæg senest redigeret d. 03.09.2011 20:21 af Bruger #16372