Lave celle til link

Tags:    html

<< < 12 > >>
Hejsa

Jeg har en top-menu på min side hvor har hovedpunkterne til min side. Lige nu er det blot teksten indeni cellerne der er link's, men jeg tænkte om det er muligt at lave hele cellen til et link istedet.
Altså sådan så når man peger på alt det "space" udenom teksten vil den stadig vise en hånd og opføre sig som et link?

Er dette den forkerte løsning (hvis det overhovedet er en løsning?):
Fold kodeboks ind/udCSS kode 

Og i min markup:
Fold kodeboks ind/udHTML kode 

Indlæg senest redigeret d. 24.08.2011 10:29 af Bruger #16651
11 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Simpel løsning - paddingen er også click-able i dit a tag.

Men, jeg vil helt klart råde dig til at gå væk fra tables og bruge ul/li i stedet for.

Simpel løsning - paddingen er også click-able i dit a tag.

Men, jeg vil helt klart råde dig til at gå væk fra tables og bruge ul/li i stedet for.

Ahh tak :) Er det bedre med padding fordi jeg så kan tilpasse den fordi block ikke vil fylde hele cellen?
Okay må man spørge hvorfor? Du skal tænke på jeg har en tabel med 2 rækker, og den nederste bliver så en "linie" (backgroundcolor så det ligner) når man hover teksten.

Det kan du også sagtens opnå ved at give en border-bottom med samme farve på 2-3 px.

Hvis du oplever problemer med at menuen hopper fordi borderen kommer på så kan du enten have en fast border som så er hvid (så den falder i med baggrunden) eller lægge en margin på bunden som du så fjerner ved hover.

Tak for du giver mig muligheden og hjælpen, men jeg er lidt uforstående hvorfor den nuværende løsning er dårlig og jeg bør bruge <ul/li> istedet for tabeller?
Performance med onmouseover="this.border-bottom-color='#7dbc07';" fremfor mit javascript? Færre problemer? Nemmere at opbygge?
For Google bruger da i stor stil tabeller og den med "tabeller er til data" er ikke nok til at overbevise mig! For oprindeligt var det til data, men html var også baseret til meget simplere formål som vi må gradbøjer ind i den anden verden for at det passer til vores formål så der bør vi også kunne "bøje" det at tabeller er til data.

En ting er at du bruger javascript til at ændre din menus hover effekt - hvorfor ikke bruge css? Hvad hvis man ikke havde javascript i sin browser? Det ville stadig virke med css.

Som du selv siger er tables til "data" faktisk rettere sagt "tabular data". Det er din menu ikke så du bruger i princippet table forkert om du så er ligeglad med det eller ej.
Nu faldt jeg over dette geniale eksempel - fortæl mig hvad der er galt med koden? Og om du er ligeglad?
Fold kodeboks ind/udKode 

I gamle dage blev tables opfundet til data men så blev det muligt at fjerne borderen på en table som så gør at man kan bruge det til så meget andet - som faktisk er forkert ligesom en cykel ikke er en bil.

En anden grund er at det er nemmere og ved lige holde fx ul/li - ul/li giver dig langt mindre markup og langt mindre css. Samtidigt fjerner det faktum at du skal ud og bruge javascript til din utrolig simple hover effekt.

Indlæg senest redigeret d. 24.08.2011 12:29 af Bruger #15754
Prøv at lave det som div i stedet. fx

css:

html:

Indlæg senest redigeret d. 24.08.2011 13:25 af Bruger #14791
MB
Ja lige i mit eksempel giver det mening kan jeg godt se, men ofte så synes jeg bare at tabeller er nemmere og hurtigere - medmindre man kan sin CSS rigtigt godt!
Hvis du fx ser på min personlig profil side så har jeg valgt at bruge css der, men egentligt ville jeg kunne have lavet det meget hurtigere ved "blot" at bruge tabeller da man lige skal finde ud af det med hvordan flot fungerer, og div'er indeni i andre div's og positionering.
Det havde været en tabel med 2 kolonner og så kunne jeg ellers putte mine ting ind i, men istedet brugte jeg faktisk rimeligt lang tid på at få alting til at stå som det gør.

Jeg kan godt se at CSS har nogle fordele, men en tabel er uhyre simpel og du kan som regel meget nemt få et nogenlunde pænt resultat.
Hvis vi skal se på at bruge ting forkert, så skulle rigtigt meget af web'en idag være væk da vi bruger sider "forkert".
Og som du siger i gamle dage blev tables opfundet til data ja og så bliver det brugt forkert, men så er der bare det at HTML blev opfundet fordi man skulle sende forskningsresultater til hinanden og ja så bruger vi vist også HTML forkert?
Tingene er udviklet med et formål, men det er okay at tingene udvikler sig og man finder ud af at bruge det anderledes.
Men idag er web'en blevet udviklet så man bruger tingene til andet end de oprindeligt var tiltænkt. Derfor jeg er imod at man altid siger at design med tabeller er forkert, for så er der mange ting der ikke burde være lavet som de er.
Jeg ved godt at CSS er stærkt af HELVEDE til og jeg kan godt se fordelene, men jeg HADER den generalisering med at man ikke må lave design med tabeller, for hvis det løser problemet med positionering på 20 sekunder så hvorfor bruge 45 min. på at finde ud af hvordan man positionere 3 div'er med 1 linie i hver med CSS?
Resultatet der vil være det samme bortset fra at man bruger noget længere på det man skal sætte sig ind i fordi det ikke er lige så nemt og ligetil (for nogle læs: logisk).

Undskyld hvis jeg lyder negativ - det er ikke fordi jeg er sur, men de jeg kan godt blive irriteret over dem der fanatiske og mener at CSS er den "rigtige" måde at strukturere en side på fremfor tabeller - hvor jeg mener det kommer an på situationen og meget mere.
Nu ved jeg ikke om du er sådan, og jeg beklager mit lange måske lidt negativt ladede indlæg, men blev trigget lidt af "tonen" som jeg måske har misforstået.

Men udover det så tak for hjælpen :D

Christian
Prøv at lave det som div i stedet.
Tak, men måske det er et dumt spørgsmål men hvorfor en div udenom med klassen? Kan man ikke bruge den klassedefinition på table istedet?

Indlæg senest redigeret d. 24.08.2011 14:30 af Bruger #16651
Jo selvfølgelig ville du kunne bruge klassedef direkte på tabellen, det havde jeg ikke lige tænkt over :)

Vi lader det ligge, hvis der skal diskuteres mere må vi oprette et emne til det. Godt problemet blev løst.

Husk Karma ;)

<< < 12 > >>
t