Jeg antager at du bruger MySQL 5. Tjek først at du ikke bruger en ældre version.
Jeg antager at du har gemt dine data i databasen i samme tegnkodning som du har erklæret databasen med. For at tjekke om det er tilfældet, så tjek om ikke-ASCII tegn ser korrekte ud når de vises i phpmyadmin. (Det var her forfatteren af den artikel Benni linker til havde problemer)
For at ændre tegnkodningen når du hiver data ind og ud af databasen skal du lave en SET NAMES query. Hvis du bruger PHP gøres det sådan:
Med mysqli:
http://php.net/mysqli_set_charset
med PDO:
http://akrabat.com/php/utf8-php-and-mysql/
Den gamle php-mysql-extension (mysql_query) virker ikke med UTF-8.
For at ændre tegnkodningen for data gemt i databasen, kan du bruge phpmyadmin, ved manuelt at klikke rundt.
Jeg har i forvejen sat mysql_set_charset
Det gør at æ ø å bliver vist korrekt i databasen.
jeg har ikke brugt set names, da der står: "Note:
Using mysql_query() to execute SET NAMES .. is not recommended."
Hmm.. Jeg har netop gemt tegnkodning som utf-8 i mine to tabeller - den ene hedder topics, som indeholder bl.a overskrift - den anden hedder posts, som indeholder selve indholdet som fx kommentar af brugeren.
Problemet er begge tabeller er ens med hensyn til kollation, hvor indstillingerne er utf8_unicode_ci.
Men af en eller anden grund, så bliver æ, ø og å vist rigtigt i browseren fra tabellen topics, men fra tabellen posts viser den de mærkelige tegn.
Jeg har ikke kunnet finde andre fejl end det skulle være mine generelle indstillinger fra alle databaser, som før angivet er:
Indstillinger:
character set client utf8
(Global værdi) latin1
character set connection utf8
(Global værdi) latin1
character set database latin1
character set filesystem binary
character set results utf8
(Global værdi) latin1
character set server latin1
character set system utf8
character sets dir /usr/share/mysql/charsets/
collation connection utf8_danish_ci
(Global værdi) latin1_swedish_ci
collation database latin1_swedish_ci
collation server latin1_swedish_ci
Derfor var det også at jeg netop søgte hjælp til at rette disse indstillinger.
Jeg kan dog ikke sige, om det er der fejlen er.
Men som sagt - har det problem at den ene tabels data viser rigtig, men den anden ikke gøre? Hvad kan fejlen være?`
Indlæg senest redigeret d. 21.08.2011 18:35 af Bruger #15747