Start på ASP.NET

Tags:    asp.net

Hej Udviklere!

Er der nogle kloge hoveder som kan give mig lidt af en "tutorial" på hvordan man starter med at programmere i ASP. Jeg er helt nybegynder i sproget, har aldrig prøvet det før. Jeg er ret god til PHP, men nu vil jeg gerne udvide min viden. Jeg har prøvet at oprette både en .asp og en .aspx fil i dreamweaver og uploadet det på nettet, men ingen af dem vil blive vist. Altså .aspx filen udskriver alle koder hvor der står <% %>, og det vil jo betyde at den ingen reaktion har. Den anden viser "The page cannot be displayed".

Nogle som kan lære mig en opstart af det? Hvis det er muligt, så vil jeg hellere skrive over msn da det er nemmere, ellers så bare svar her.

Håber virkelig at der er nogle der vil hjælpe :).

9 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 16 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Der findes mange gode kom-i-gang guides på http://asp.net

Hvis jeg var dig, ville jeg skifte til Visual Web Developer 2010 Express, som du kan installere med deres webinstaller, hvor du også kan få ekstra ting til dit framework... (og opdateret iis)

Indlæg senest redigeret d. 18.08.2011 16:14 af Bruger #16372
Et godt råd. Find et mindre projekt som du kunne tænke dig at udvikle, så motivationen for at lære er større.

Overvej evt. at projektet skal indeholde brugerstyring, og database-håndtering da det ofte/altid bruges i "real life" projekter.

Et eksempel kunne være en side, hvor brugere kan dele billeder af deres biler og skrive kommentarer til hinanden. Det er ikke så stort grundlæggende og der kommer du godt rundt i begreberne som f.eks.

- Brugeroprettelse
- Upload af billeder
- Validering af formular-input
- database læsninger/skrivninger
- master pages

osv. osv.

Det lyder stort og omfattende, men behøver ikke være det. Hold det på et simpelt niveau og tænk over opbygningen, så det nemt kan udbygges. Tænk i objektorienterede baner hvis muligt og en god ide er også, hvis du kan programmere C# inden. I mine .NET projekter er der lige så meget C# kode som ASP.NET

Indlæg senest redigeret d. 18.08.2011 16:24 af Bruger #9814
@Nicky
Jeg er igang med at downloade det nu. Er det så ligesom når man skal uploade med ftp?

Må indrømme at selvom jeg anbefaler det, så har jeg aldrig prøvet det. I forbindelse med mit studie har jeg Visual Studio 2010 Ultimate, men blev så sent som i dag fortalt at de var stort set ens og arbejde i + jeg ved at der er IntelliSense - puure luv.

Tror der er en testserver med, ellers kan du med Web Installeren hente IIS 7.5 Express og bruge den til test.. der er ingen grund til at sende det til FTP hver gang du skal teste en ændring, det er da til at blive tosset af...

Lige et tip, skal du bruge MySQL, så skal du hente deres connector. Hvis du derimod vil benytte Microsoft SQL, så kan du hente 2008 Express gennem Web Installeren også.

Jeg har hørt godt om web matrix, men kender den absolut ikke og har aldrig prøvet den.
Må erkende jeg har ikke læst dit komplette indlæg og alle kommmentarerer så måske dette er spild, men er det sted det er lagt op kompatibel med asp.net? Så du er php mand, så hvis du har lagt det på samme server som du "normalt bruger" så kan det være grunden til den ikke gør noget ved dine <% -koder :)

@Nicky
Jeg er igang med at downloade det nu. Er det så ligesom når man skal uploade med ftp?

@Brian
Tak, jeg kigger på det :)

Indlæg senest redigeret d. 18.08.2011 16:38 af Bruger #16025
Jeg kan ikke komme videre her:
http://localhost:32900/Install/InstallWizard.aspx

Den skriver:

Connection Error(s):
Index #: 0
Source: .Net SqlClient Data Provider
Class: 20
Number: -1

Rettelse: Jeg har fundet ud af at jeg bare skal kode det i Microsoft Visual Web Developer, mange tak begge to :D

Indlæg senest redigeret d. 18.08.2011 18:14 af Bruger #16025
Nu hvor jeg tænker over det, så har jeg jo bestilt mit webhotel som et php-webhotel. God damit xD

Du kan også bruge http://net.tutsplus.com/sessions/asp-net-from-scratch/ - har hørt det skulle være en ret god intro.

Tak alle sammen :)

t