Start på ASP.NET

Tags:    asp.net

Hej Udviklere!

Er der nogle kloge hoveder som kan give mig lidt af en "tutorial" på hvordan man starter med at programmere i ASP. Jeg er helt nybegynder i sproget, har aldrig prøvet det før. Jeg er ret god til PHP, men nu vil jeg gerne udvide min viden. Jeg har prøvet at oprette både en .asp og en .aspx fil i dreamweaver og uploadet det på nettet, men ingen af dem vil blive vist. Altså .aspx filen udskriver alle koder hvor der står <% %>, og det vil jo betyde at den ingen reaktion har. Den anden viser "The page cannot be displayed".

Nogle som kan lære mig en opstart af det? Hvis det er muligt, så vil jeg hellere skrive over msn da det er nemmere, ellers så bare svar her.

Håber virkelig at der er nogle der vil hjælpe :).

9 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 16 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Der findes mange gode kom-i-gang guides på http://asp.net

Hvis jeg var dig, ville jeg skifte til Visual Web Developer 2010 Express, som du kan installere med deres webinstaller, hvor du også kan få ekstra ting til dit framework... (og opdateret iis)

Indlæg senest redigeret d. 18.08.2011 16:14 af Bruger #16372
Et godt råd. Find et mindre projekt som du kunne tænke dig at udvikle, så motivationen for at lære er større.

Overvej evt. at projektet skal indeholde brugerstyring, og database-håndtering da det ofte/altid bruges i "real life" projekter.

Et eksempel kunne være en side, hvor brugere kan dele billeder af deres biler og skrive kommentarer til hinanden. Det er ikke så stort grundlæggende og der kommer du godt rundt i begreberne som f.eks.

- Brugeroprettelse
- Upload af billeder
- Validering af formular-input
- database læsninger/skrivninger
- master pages

osv. osv.