Jeg har ikke selv benyttet mig af timers i jQuery, men en hurtig lille Google søgning gav
dette plugin, som jeg tror har de timer funktioner du leder efter.
Jeg har kun prøvet at bruge AJAX i et MVC3-projekt og der fungerede det rigtig godt. Jeg kunne kalde voids osv. direkte i mine controllers. Jeg kan dog ikke se den store forskel i at gøre det ved webforms.
Hvis du nu evt. har en tom webform, der kunne hedde ajax, så kan du ved at have et parameter i din querystring styre hvilken metode du vil køre. F.eks ajax.aspx?method=buzz&id=35 ... du kan selvfølgelig også bare vælge at have en fil for hvert kald, det er kun et spørgsmål om smag og behag.
Angående AJAX-kald i jQuery, så er det meget nemt at bruge... f.eks. hvis du har en timer der skal kalde en side for at se om der er blevet buzzet:
- function CheckBuzz() {
- $.ajax(
- url: "ajax.aspx?method=CheckBuzz",
- type: "GET",
- success: function() {
- //Gør et eller andet smart
- },
- error: {
- alert("Ups, der opstod en fejl");
- }
- );
- }
Ovenstående kode er kun et eksempel, ikke testet, men er 99% sikker på at det er den rigtige syntaks.
Og så lige et lille tip, står du på et tidspunkt og skal have en masse data sendt til serveren fra en form, kan du tilføje parameteren data: $("#formid").serialize(); og så evt. ændre type til POST.
Hvis du derimod skal opdatere en div, f.eks. med en deltager liste kan du skrive nedenstående for at opdatere div feltet med det modtagne data.
- function GetPlayers() {
- $.ajax(
- url: "ajax.aspx?method=GetPlayers",
- type: "GET",
- success: function(data) {
- $("#playerlist").html(data);
- },
- error: {
- alert("Ups, der opstod en fejl");
- }
- );
- }
Igen - ikke testet, men 99% sikker på at det vil virke.
jQuery har efter min mening en rigtig god dokumentation og er let at sætte sig ind i..
Held og lykke!
Indlæg senest redigeret d. 18.08.2011 13:22 af Bruger #16372