Krav til kunnen

Tags:    html css

<< < 12 > >>
Hej :)

Jeg har siddet et par dage og bygget videre på min HTML, ved at lære CSS.
Jeg vil gerne lave min egen hjemmeside, men er egentlig i tvivl om hvor meget I mener man skal kunne, for at det kommer til at virke ordenligt, og ikke ligner en amatør side?

Håber I forstår hvad jeg mener!

Der er intet definitivt svar... Folk der er højt uddannede i det her felt kan godt lave ting der ligner lort, og ligeledes kan en "amatør" godt lave sig en hjemmeside som ser godt ud.

Det eneste du kan gøre er at eksperimentere, og blive ved med det. Lav tingene 1500 gange om nødvendigt, indtil du kan lide dem.

(X)HTML, CSS kan få dig rigtigt langt med lidt grafisk kunnen. Javascript og evt andre interaktive medier som Flash og Silverlight kan give dig det sidste touch som hiver siden helt hjem om nødvendigt.

Nu skal jeg også passe lidt på her. Javascript skal ikke stilles i bås med Flash og Silverlight. Javascript er oftest et "native" scripting sprog i de fleste browsere, hvor Flash og Silverlight er plugins. Javascript er ofte det "bedste" at anvende til fx at animere en menu og andre simple ting. Facebook kører fx i Javascript med AJAX til kommunikation så man ikke skal opdatere siden.

Video playback foretages dog fx ofte med Flash eller Silverlight da Javascript/HTML/CSS ikke rigtigt kan gøre det selv endnu. Der kommer godt nok et video tag her i HTML5 men indtil det er udbredt over alt hedder det Flash eller Silverlight.

Indlæg senest redigeret d. 13.08.2011 21:47 af Bruger #14381
Mange tak for dét svar! :-)
Jeg prøver og prøver og prøver..

Det er svært at stille op på den måde du siger.. nu har jeg kodet en del hjemmesider og jeg synes altid at jeg ender med et skuffende resultat.. ikke funktionelt, men udseendet på dem.

I takt med de seneste år udvikling skal du overveje at kigge på Javascript som Henrik siger... brugen af AJAX gør rigtig meget for en side, og tror at en smule AJAX efterhånden nærmere er reglen end undtagelsen - i hvert fald hvis man har noget indhold der kan ændre sig ;)

Flash og Silverlight tilfører helt andre muligheder for din side, men stiller også et krav til brugeren og i langt de fleste tilfælde vil jeg undlade at bruge det til sidens struktur.. jeg har selv brugt Silverlight til hele siden på et af mine sidste projekter, men det var mest for at prøve. Skulle jeg gøre det igen, skal det være i forbindelse med en større webapplikation.

For at udvikle dine kompetencer bedst muligt, kan jeg kun anbefale aldrig at opgive en opgave eller idé. Prøv dig frem, eksperimenter lidt frem og tilbage, så kommer du langt :)

Altså, jeg blev rådet til at starte med CSS og ikke Javascript, og AJAX har jeg overhovedet ikke stiftet bekendtskab med endnu.
Og pt. er jeg på et meget basisk niveau i CSS så holder mig til det, indtil jeg føler mig klar til at springe videre.

Men mange tak for dit bidrag, det er jo herligt at nogen gider bruge sin tid på sådan noget! :D

Jeg mener personligt at du har det forkerte syn på tingene :). Du skal ikke sætte dig ned og lære hver eneste HTML tag, for derefter at gå videre til CSS og lære hver eneste property og værdi. Kom i gang med at lave din første hjemmeside, hvis det er det du brænder for. Hvis du ikke brænder så meget for at gøre det at du uden videre har tålmodighed nok til at vente til du har været alle specifikationerne igennem fra start til slut, så er jeg ikke sikker på at du er ivrig nok :). Man bør, synes jeg, lære en teknologi fordi man har et større mål med det, noget man gerne vil skabe. Så kom i gang med den hjemmeside du forhåbentligt drømmer om at skabe, og erkend at den måske ikke bliver perfekt i første hug. Ligesom med LEGO så er en stor del af underholdningen jo selve det at bygge noget, så når du er færdig og finder ud af at der er ting der kunne blive bedre, så laver du det bare om igen :)

Anyway, just my 2 cents...

Mvh.

Kasper (TSW)

Indlæg senest redigeret d. 14.08.2011 09:46 af Bruger #1
Det var egentlig min tanke at tage det systematisk, som du siger, men det kan godt være det er for meget :)

Jeg kaster mig ud i det!

Forvent nogen posts fra mig den næste måneds tid! ;)

Det er min, og de fleste jeg kenders, erfaring at man lærer noget ved at lave noget, ikke ved at læse om det.

Lige for at understrege, så er AJAX ikke et sprog, men mere et udtryk for som Henrik siger, at lave forespørgsler og hente information fra klientsiden af, uden at siden nødvendigvis ændrer sig.

Hvis du har i tanke at lave avancerede hjemmesider, altså så som forum, gæstebøger, dynamiske galleri - alt hvad der kan ændre indholdet på siden, uden at du skal ned og rette i dine filer, kan jeg ikke se hvorfor du ikke skulle kaste dig ud i PHP, ASP.NET eller hvad du har lyst til. Det kan virke uoverskueligt i starten, men jeg ved fra mig selv, at bliver det for kedeligt, så mister jeg lysten.

Jeg brugte selv PHP i mange år, men koder nu C#, hvilket er et sprog der passer fint til mig. Ligheden mellem de to og Javascript er forholdsvis stor, i hvert fald hvad angår syntax, så det er nemt at skifte frem og tilbage. Afhængig af hvad du vil lave, kan du sagtens vente med det ene eller andet - jeg har aldrig kodet et stykke Javascript før for et par måneder siden...

Hmm, min tanke er en personlig blog, hvor man kan fortælle lidt om sig selv :)

Det behøver ikke være super avanceret :)

Så er det også oplagt at smide noget PHP/ASP.NET og SQL ind i det :)

Hmm, jeg prøver!:)

Tror bare det bliver en smule for avanceret, da min erfaring ikke er så stor..

<< < 12 > >>
t