vinkler

Tags:    java

hvordan fortaolker JAVA negative vinkler. fx cos(-1)?

adam

Køb en zebra - og kald den plet

4 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det betyder imidlertid ikke noget, idet cos(-v) = cos(v)... men ... ok dårligt stillede spørgesmål. problemet er faktisk også med acos, men jeg satsede på en smule indsigt ville hjælpe mig med at løse problemt. jeg regener nogle vinkler ud med acos, men får kun svar mellem 0 og 180, nogen der ved hvorfor

adam

Ja... det er fordi acos (også asin) giver et svar i den positive halvplan til x-aksen... hvilket svarer til positive vinkler mellem 0 og 180 grader eller 0-pi i radianer...

Husk lige på at acos ikke er entydigt bestemt... dvs. at det har en løsning i både det positive og negative halvplan...

Acos er den inverse funktion til cos!

[Redigeret d. 13/01-04 20:13:02 af Erik K. Aarslew-Jensen]

hvordan fortolker JAVA negative vinkler. fx cos(-1)?

Prøv at se hvad der sker... men umiddelbart skulle man tro at den opfører sig som der forventes af et højredrejet koordinatsystem, altså positiv omløbsretning mod uret.

Det betyder imidlertid ikke noget, idet cos(-v) = cos(v)... men snakker vi om sin(x) er det ikke lige gyldigt, idet negative vinkler < 180 grader giver en negativ værdi i et højredrejet koordinatsystem.

Funktionerne kan findes i java.lang.Math klassen

[Redigeret d. 13/01-04 18:13:32 af Erik K. Aarslew-Jensen]

Det betyder imidlertid ikke noget, idet cos(-v) = cos(v)... men
... ok dårligt stillede spørgesmål. problemet er faktisk også med acos, men jeg satsede på en smule indsigt ville hjælpe mig med at løse problemt. jeg regener nogle vinkler ud med acos, men får kun svar mellem 0 og 180, nogen der ved hvorfor

adam

Det betyder imidlertid ikke noget, idet cos(-v) = cos(v)... men ... ok dårligt stillede spørgesmål. problemet er faktisk også med acos, men jeg satsede på en smule indsigt ville hjælpe mig med at løse problemt. jeg regener nogle vinkler ud med acos, men får kun svar mellem 0 og 180, nogen der ved hvorfor

adam

jeg tror grunden til at du kun får svar i mellem 0 og 180 grader er at det er det laveste antal grader du kan få for den cos værdi du skriver svaret kunne jo i stedet for 180 lige så godt være 360+180

jeg har dog ikke kendskab til java men jeg tror du skal bruge både cos og sin

t