Det er rigtigt at det er meget nemmere og hurtigere at lave spil i en engine, så hvis målet er at lave et spil så hurtigt og let som muligt er det rigtige valg nok en engine.
Omvendt er der meget at lære om computer grafik ved at lære OpenGL eller DirectX(Direct3D).
Skal lige siges at jeg stadig selv kun går i gymnasiet, så alt hvad jeg skriver herunder skal taget med et gran salt.
hvad ville være bedst for mig i fremtiden?
Svært at sige. DirectX giver nok en mere generel form for viden om computere og grafik, imens det at lære en engine er mere specifikt til lige præcis det værktøj. Evnen til at kunne sætte sig ind i mere high level libraries/frameworks/engines/whatever vil dog nok være ret vigtig.
Kan jeg få brug for DirectX ved siden af spil udvikling?
AutoCAD bruger enten OpenGL eller Direct3D (Kan ikke lige finde ud af hvilken), men jeg tror ikke der er så mange eksempler. Generelt skal alle programmer der skal bruge advanceret grafik bruge enten OpenGL eller Direct3D (om det er igennem en engine, et andet værktøj eller direkte).
Jeg tror det vigtigste er at man bare lære et eller andet, jo svære jo bedre