For fem år siden syntes jeg selv, at jeg havde totalt styr på programmering. I dag er jeg meget bevidst om, hvor lidt jeg ved. Jeg tør slet ikke tænke på, hvor galt det står til om yderligere fem år :-)
Det er svært at måle, hvor god man er, du kan jo tage udgangspunkt i Dreyfuss modellen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dreyfus_model_of_skill_acquisitionDen indeler os i fem grupper rangerende fra novice til ekspert og definerer, hvornår man er i de forskellige grupper.
En novice har brug for kontekst frie regler. Dvs. at de skal på det nærmeste have at vide, at når X sker, så gør du Y. Og hvis der så sker noget uventet, så står novicen på herrens mark.
Eksperten ligger på den anden side. Regler hæmmer eksperten, som altid helt instinktivt gør "det rigtige" helt uden at tænke over det, og ofte uden at kunne forklare det.
Modellen har været brugt inden for alle områder. Musikere, atleter, sygeplejersker og så videre, og man er kommet frem til, at det tager ca. 10 års "deliberate practice" (denne term kan Googles) at nå til ekspert niveau, og det er uanset hvilket emne, det handler om.
Deliberate practice betyder, at man virkelig arbejder med et emne og konstant søger at udfordre sig selv. Man har ikke nødvendigvis 10 års erfaring bag sig bare fordi, man har arbejdet med et emne i 10 år. Man kan sagtens have ét år gentaget ni gange.
Det betyder også, at du kan blive ekspert i stort set alt. Det eneste, det kræver, er, at du udfordrer dig selv dagligt i ca. 10 år :-)
Du kan prøve at se hvor på Dreyfuss stigen, du befinder dig mht. programmering.