Det er bare et problem som er begyndt at gå mig lidt på... Kan jeg ikke få en "hardcore elektronik nørd" ind over og give lidt vejledning?
Lige nu har jeg de der standard hvide persienner man kan få over alt hvor der er en pind man kan skrue på og en snor man kan trække i for at hive dem helt fra.
Hvad jeg gerne ville opnå er at have dem computer styrede ligesom resten af værelset. Det er de faktisk allerede med en simpel gearmotor på hver af persiennerne (der er to) der hvor det der "rør" man kan dreje på plejer at sidde. Det er nok ret unødvendigt at sige at det er upræcist og endda upålideligt da alt for mange faktore spiller ind.
Jeg har overvejet at sætte noget enkoder på så jeg kan se det nøjagtige placering af begge persienner i min software (det skal siges jeg er forbundet via en Arduino)...
Men jeg ville egentlig gerne ud i at have det styret mere præcist? Så hvad kunne være en god løsning?
Tænkte lidt i retning af et servoskjold på arduionen og så bruge nogle servoer til at styre skidtet. MEN problemet ligger jo så bare i at jeg meget gerne vil styre min radiator som kræver en gear motor da en servo overhovedet ikke er i nærheden af at være stærk nok (eller også skal jeg hacke den helt, men det bliver en anden dag).
Så spørgsmålet må lyde, hvordan ville i automatisere jeres persienner hvis det var jer der stod og skulle gøre det?
Goddag vordende CTS-tekniker
Det er overkill at kende persiennernes nøjagtige placering, da man alle dage blot har lavet en tidsstyring, hvor det vil sige, at man laver en funktion, hvor du indtaster, hvor lang tid persiennerne er om at køre op, og hvor lang tid de er om at køre ned. Du skal nu lave et program, der omregner tiden til et procenttal, og hele tiden holder styr på dette. Dvs. er persiennerne 10 sekunder om at lukke, men du vil lukke dem 50 %, så skal du huske, at der er fem sekunder til at åbne, og fem sekunder til at lukke dem igen.
Det er sådan, man laver det i den kommercielle verden. En god ide er dog at lave et mekanisk endestop ved lukkefunktionen, da det er her, den største belastning ligger ved motoren, og dermed største mulighed for at brænde dem af, når du er ved at tage tid. Du skal have to udgange, hvor du kan vende polariteten på din motor, hvis det er en DC-motor. Dine kontaktsæt skal helst have en reaktionstid på under 500ms.
Varmestyring:
Find først ud af, hvilket mærke kugleventil, du har på radiatoren. Det vil sige, tag din gamle termostat af og aflæs mærket på denne. Mål med et skydelære gevinddiameteren, og mål slaglængden af på stiften. Det næste du så skal gøre er at finde en passende telestat, som kan sættes på. Denne kan styres med en digital udgang, som kan klare op til 2 amp med 24V. Påtrykker du den 24V, vil den over de næste tre minutter åbne sig(typisk), og fjerner du spændingen, så lukker den igen. Med denne løsning, kan du lave en hysteresestyring, hvor du sætter et set punkt på fx 20 grader, med en hysterese på +- 2 grader celsius. Så vil der blive "kaldt" på varme ved 18 grader, og blive lukket igen ved 22 grader.
En mere elegant løsning er at styre denne med PWM(Pulse Width Modulation), så du kan styre telestaten HELT præcist. Afhængigt af din kugleventil, så vil du kunne styre flowet fra 30 % til 100 %, idet kugleventiler som regel aldrig lukker helt. Med denne løsning skal du sætte et solid state relæ på, så du kan lave "pulser". Igen er det spørgsmål om en tidsstyring, der ved, hvor mange pulser telestaten skal have for at være 75 % åben (fx 1,5 minut pulser). Du tænder og slukker for telestaten konstant.
Du kan herefter lave en "lukket regulering". Af teknisk navn hedder den en PID-regulering (typisk PI, da man som regel aldrig bruger D, da denne sættes til nul). Du kan finde formlen på nettet ved at søge på nettet. Med denne form for regulator, kan du ramme din ønskede(set punkt) rumtemperatur HELT præcist +- 0,1 grader celsius.
En lukket regulering tjekker konstant, om den aktuelle værdi er som den ønskede, og beregner hvilken stilling aktuatoren, som i virkeligheden laver noget bør stå i.
Et godt bud på en 24V telestat vil være noget fra Petinarolli, Danfoss eller Uponor.
Med venlig hilsen,
Andreas.
System Integrator.