set cookie på dynamisk php side?

Tags:    php

<< < 123 > >>
Hej, sidder og har et lille problem som jeg ikke kan løse.

Jeg har en side, hvor der er undersider som har dynamisk URL.
example.dk/id=1 osv.

Når jeg så sætter en cookie, sætter den til hele siden, hvordan gør jeg det, så det kun er denne specifikke side de er på.

Grunden er at folk kan stemme på siden, og dette gør jeg ved hjælp at cookie..

Mange tak..

Andreas

21 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 20 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Daniele, det er ikke alle sites hvor det giver mening at have et brugersystem. Hvis sitet primært består af afstemninger, eller hvis der ikke rigtigt er anden funktionalitet hvor det vil give mening at have en bruger, så kan det jo være ligegyldigt med sådan et system. I så fald er cookies en okay (om end ikke perfekt) løsning, hvorimod sessions er ret ubrugelige :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Man behøver ikke et desideret brugersystem, man kan bruge en slags 'password' adgang, så man kan få et 'password' som man skal bruge for at stemme, man behøver jo ikke lave et helt community med brugere :).

Hej alle, tak for hjælpen. Har valgt at gøre som jonas (decko) skriver.
Giver dem et cookie navn som er speciel for hver side, og så sætter jeg valuen til id. Ser så når folk kommer ind på siden om cookie navnet er = $_get[id];

Ved ikke om det er den 100 procent rigtige måde, men virker ihvertfald fint for mig. Da det bare er en slags "synes godt om". Så skal ikke være fuldstændig sikkert..

Hej alle, tak for hjælpen. Har valgt at gøre som jonas (decko) skriver.
Giver dem et cookie navn som er speciel for hver side, og så sætter jeg valuen til id. Ser så når folk kommer ind på siden om cookie navnet er = $_get[id];

Ved ikke om det er den 100 procent rigtige måde, men virker ihvertfald fint for mig. Da det bare er en slags "synes godt om". Så skal ikke være fuldstændig sikkert..

Du kunne også overveje det jeg skrev - altså få "kodet" dine data i noget JSON/array lignende noget og så have det hele i en enkelt cookie ;-)

ja, men har aldrig arbejdet med det før, men hvis du har et godt link, må du meget gerne smide det afsted?

Man skal dog være opmærksom på hvor meget data der skal gemmes i cookien, om den når et max niveau på et tidspunkt..

Så vil jeg klart anbefale mit forslag med at lave en unik cookie for hver bruger og så hente dataen fra en database..

Men når jeg lægger en ny cookie til hver opslags id, så kan den vel aldrig blive fuldt? Eller mener du cookie mappen generelt maks må fylde 4kb?

Simon Smith det du har skrevet er også hvad jeg har foreslået..

Simon Smith det du har skrevet er også hvad jeg har foreslået..

Sorry, det indlæg har jeg åbenbart misset :S

Undskyld, og er måske et dumt spørgsmål. Men jeg forstår ikke hvordan min cookie kan blive fyldt op, når jeg på hver side laver en ny og putter ned hos brugeren. Fx. test.php?id=1 får navnet test1 og valuen 1, og test.php?id=2 får test2 og valuen 2 osv.

Kan være det er mig der har misset noget i cookies, for lægges de ikke lokalt hos brugeren, og om han så får 10 cookies fra min side gør vel ikke det store?

Undskyld, og er måske et dumt spørgsmål. Men jeg forstår ikke hvordan min cookie kan blive fyldt op, når jeg på hver side laver en ny og putter ned hos brugeren. Fx. test.php?id=1 får navnet test1 og valuen 1, og test.php?id=2 får test2 og valuen 2 osv.

Kan være det er mig der har misset noget i cookies, for lægges de ikke lokalt hos brugeren, og om han så får 10 cookies fra min side gør vel ikke det store?

Det vi snakkede om var, at hvis du valgte at ligge al din data i én cookie kunne det godt komme til at fylde lidt mere, og der er vist nok et maks for hvor meget en cookie må fylde.
Den metode du har valgt er også ganske udmærket, men her kan du igen risikere at ramme et maksimum for hvor mange cookies brugerens browser tillader fra ét domæne :-)

<< < 123 > >>
t