Htaccess spørgsmål

Tags:    htaccess

Hey Udviklere.

Min htacess ser således ud:

RewriteEngine On
RewriteRule ^([^/]*)/([^/]*)\.html$ /?lang=$1&id=$2 [L]

ErrorDocument 404 /404.php

Således at mine sider kan se således ud: wwww.domæne.dk/da/test.html f.eks, og ligeledes engelsk: www.domæne.dk/en/engelsk_side.html. Jeg kunne dog godt tænke mig at gøre således så når man går til: www.domæne.dk/da så skal den gøre noget (videresende brugeren - den klarer jeg selv). Men spørgsmålet er, hvordan gør man det? Det er jo klart, fordi nu tror serveren jeg vil ind på en mappe som hedder Da - og det er jo ikke sagen.

Så jeg praktisk talt ville kunne sige:

if(isset($_GET['lang']) && empty($_GET['id'])) {
echo 'bla bla';
}

EDIT: Sikke så mange således :pirat:

Indlæg senest redigeret d. 17.05.2011 22:53 af Bruger #16320
6 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg går ud fra at du med cifre mener bogstaver, det er i hvert fald hvad dine eksempler ligger op til :). I så fald kunne det være noget i den her stil:

Fold kodeboks ind/udKode 

Der tillader du kun bogstaver og siger at der skal være mindst to og max tre af dem. Du kan tilpasse det alt efter behov :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Hej Matjøvas,

Jeg er ikke 100% sikker på at jeg forstår dit spørgsmål, men hvad med at gøre den sidste bid af dit Regex optional? Fx noget i den her stil (ikke gennemtestet):

Fold kodeboks ind/udKode 

Hvis jeg har misforstået formålet, så må du lige prøve at beskrive det lidt nærmere :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Lige nu hvis jeg besøger www.mitdomæne.dk/da/test.html så virker det - perfekt.

Men hvis jeg skriver www.mitdomæne.dk/da så siger den "siden findes ikke" det er jo klart, fordi den tror jeg prøver at tilgå en mappe.

Hvad ville løsningen være hertil, via .htaccess?

Det er ikke nødvendigvis et problem at det ligner et mappenavn, med mindre du rent faktisk har en mappe med samme navn - i så fald kan det godt give lidt finurligheder :)

Alternativt kan du prøve at dele de to regler op. Noget i den her stil ser ud til at fungere fint på mit test site:

Fold kodeboks ind/udKode 

Mvh.

Kasper (TSW)

Indlæg senest redigeret d. 18.05.2011 08:37 af Bruger #1
OK - Det begynder at ligne noget :-).

Problemet er dog bare, at det er et CMS system hvor brugeren helst skal kunne oprette nye sprog, uden at skulle ind i .htacess via FTP'en og opererer.

Hvad kan man ellers gøre? I stedet for da|en , så hvis navnet er 3 cifre eller under?

Fedt tak! Det virkede sgu. You're the man! :pirat:

t