udføre php hvert 10. sek?

Tags:    php javascript

<< < 12 > >>
jeg har gennem hele dagen rodet med at få et php script til at kører hvert 10. sekund.

rundt på nettet fandt jeg, at jeg f.eks. kunne bruge:
Fold kodeboks ind/udPHP kode 
og at den så ville kører scriptet igen.
Men da jeg brugte det, refreshed den godt nok siden, men den kørte ikke koden igennem igen.
Så ville hører om nogen har en idé om hvordan jeg ellers kan gøre dette i entet PHP eller javascript?

Ha' en god dag, og på forhånd tak!

MVH
Kasper Torp

15 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 11 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Er det bare mig, eller kan det rent faktisk løses med noget ajax i stedet for? På den måde kan du bare få ajax til at kalde scriptet og derefter behandle din returværdi med javascript?

Ikke hvis det skal ske, mens brugeren er offline.
Det vil heller ikke være optimalt at alle brugere hvert 10. sekund over nettet beder om at blive "opgraderet", hvis det kan ske direkte på serveren.

Det vil tage en del belastning af serveren hvis størstedelen af behandlingsarbejdet kan foregå ved klienten.

Hvilken behandlingsarbejde ? At lægge ét til et tal ?
Du glemmer vist behandlingsarbejdet ved at håndtere et web request og lave en opdatering for hver klient istedet for at lave ét databasekald som opdaterer alle klienter i et go.

Det vil tage en del belastning af serveren hvis størstedelen af behandlingsarbejdet kan foregå ved klienten.

Hvilken behandlingsarbejde ? At lægge ét til et tal ?
Du glemmer vist behandlingsarbejdet ved at håndtere et web request og lave en opdatering for hver klient istedet for at lave ét databasekald som opdaterer alle klienter i et go.

Ved at bruge cronjob skal der måske opdateres indhold for 1000 brugere hvert 10. Sekund.. Derefter skal alle online brugere (lad os sige 100) formentlig lave et Ajax kald for at få vist de nye data alligevel.. Hvis man nu i stedet nøjes med at opdatere for de 100 online brugere ved ej Ajax kald hver 10. Sekund når de er aktive, skal man først og fremmest lave færre opdateringer i dabasen på én gang og kun når der rent faktisk er brug for det.. Derudover er det nok også mere sikkert at opdatere points vha. Timestamps så man ikke ved et uheld kan få fat på "gi-mig-point"-URL'en og give sig selv en masse point ;-)

Skrevet fra iPad så undskylder for tastefejl :)

Eller man kunne

Sætte javascript på clienten til bare at tælle points 1 op hver 10 sekund.

og sætte server koden til selv at opdatere points når og hvis det er nødvendigt.

- Når en side hentes, opdater points med forskellen i den nuværende tid og den gemte tid og gem den nuværende tid.

- En gang i timen, eller sådan noget, opdater points til at tage højde for session_timeouts og sæt timestamp til nul. Et hvilket som helst timestamp, der er ældre end session tiden, opdateres undtagen timestamp nul.

- Der vil indlysende "sikkert" opstå mindre synkronitetafvigelser. Så vedtag at serveren altid har ret.

Indlæg senest redigeret d. 14.05.2011 13:00 af Bruger #5620
tak for tipsne. har fået ordnet det :)

tak til alle

<< < 12 > >>
t