Oversættelse af cms

Tags:    php

<< < 12 > >>
Hej Udviklere.

Jeg står og skal oversætte firmaets cms (et pak ud community (som phpbb)).

Som det ser ud nu, er pakken kun lavet på dansk - altså alt sprog ligger rundt omkring i koderne.

Jeg kan forstå at jeg skal lave nogle sprogfiler (lang/da.php - en.php osv), men hvorledes griber jeg det an?

Skal jeg ud i define kommandoen eller blot strenge/variabler som f.eks:

da.php

$SITE_Welcome = "Velkommen til ..";

en.php

$SITE_Welcome = "Welcome to ..";

Websitet (pakken om man vil) har omkring 5000 linier som skal oversættes, jeg starter naturligvis med at lave en dansk sprogfil - for derefter at oversætte den til hhv. engelsk og svensk.

Mit simple spørgsmål lyder: Hvordan vil du håndtere denne opgave nemmest?

Giv gerne nogle kode eksempler, er ikke så stærk i oversættelse, altså hvordan opgaven nemmest løses.

Mvh. Mikkel

13 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 10 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg går hurtigt død i det bjerg af en lange tekst.

Det ser besværligt ud, fordi det er besværligt.

Men for at illustrere, hvordan en tekst i PHP/HTML kan se ud med gettext:

Fold kodeboks ind/udPHP kode 

...eller i en PHP template:

Fold kodeboks ind/udPHP kode 

I eksemplerne herover er "Overskrift" den originale danske tekst. Med et værktøj (fx poEdit til Windows) kan samtlige PHP-filer i projektet scannes igennem og automatisk identificere original-strenge. Fx poEdit kan også anvendes af en translatør til at oversætte og compile nye sprogfiler.

Dog kræver det selvfølgelig også andre implementeringer i dine scripts for at blive aktiveret. Men du bliver nok nødt til at læse artiklen.

Indlæg senest redigeret d. 10.05.2011 08:59 af Bruger #69
OK - Jeg har så fået læst lidt videre på det, men går død allerede her: Localizing your application (jf. http://mel.melaxis.com/devblog/2005/08/06/localizing-php-web-sites-using-gettext/).

Jeg benytter mig af one.com som host - ikke en VPS eller egen server.

Hvordan skal det forstås?

Hvis du er på one.com, får du ikke PHP's indbyggede gettext til at virke. De kører vist både i safe_mode, og du kan heller ikke genstarte serveren.

Prøv i stedet php-gettext. Men bemærk, at det kræver et ret indgående kendskab til PHP - især klasser.

Hvis du downloader php-gettext pakken, indeholder den både en readme-fil med en lille guide, og også nogle eksempler.

<< < 12 > >>
t