Nu er jeg ikke super meget inde i skattelovgivningen, så hvis det viser sig at være forkert hvad jeg skriver her, så kom ikke bagefter og sig at det var mig der sagde det.
Som Robert siger, så er det du tjener en del af din skattepligtige indkomst, og skal indberettes til Skat. Da du ikke har nogen arbejdsgiver der indberetter det (A-indkomst), skal du selv indberette det (B-indkomst) til Skat. Hvor meget du så ender med at skulle betale regner Skat ud for dig, men det er en god ide selv at lave regnestykket som Robert har givet et eksempel på, så du ved hvad du kommer til at betale, og ikke får et chok når årsopgørelsen kommer.
En anden ting man kan gøre er at registrere en virksomhed med et CVR-nummer. Uden en virksomhed er alle indtægterne en del af din skattepligtige indkomst. Med en virksomhed, er det kun indtægterne minus udgifterne der er en del af din skattepligtige indkomst. Hvis det går som du tror, og du ikke kommer til at tjene penge på hobbyen, så ender du dermed med en skattepligtig indkomst på 0 kr. fra din hobby. Når du har en virksomhed skal du dog også tænke på moms. Der er dog en minimumsgrænse for hvornår en virksomhed skal betale moms. Så vidt jeg husker er det kun hvis den samlede indtjening er mere end 50.000 kr.
Hvis vi fortsætter Roberts eksempel, hvor du tjener 20.000 som flaskedreng i Kvickly og 36.000 på din hobby, så skal du betale 10.960 kr. i skat uden en CVR-registreret virksomhed, og 0 kr. med en virksomhed. Men om det ene eller det andet er billigst afhænger af hvilke beløb du ender med.
Indtægter i virksomhed: 36.000 kr.
Udgifter i virksomhed: 36.000 kr.
Overskud i virksomhed og hermed løn til dig: 0 kr.
Momspligtig indtægt i virksomhed: 0 kr. (da 36.000 kr. < 50.000 kr.)
Samlet moms: 25% af 0 kr. = 0 kr.
Skattepligtig indkomst: 0 kr. (fra hobby) + 20.000 kr. (fra Kvickly) = 20.000 kr.
Skattepligtig indkomst minus fradrag: 20.000 kr. - 28.600 kr. = 0 kr.
Indkomstskat: 40% af 0 kr. = 0 kr.
Samlet skat: 0 kr. (fra moms) + 0 kr. (fra indkomst) = 0 kr.
Indlæg senest redigeret d. 05.05.2011 17:33 af Bruger #3143